Prislappen på Saab: 5 miljarder

2009-03-04 09:11  
5 miljarder kronor räcker

Du behöver bara 5 miljarder kronor för att ta över Saab. Affärsvärldens kalkyl visar hur en köpare måste göra för att få lönsamhet i den krisande biltillverkaren.

Saab Automobile Holding befinner sig i skrivande stund i rekonstruktion. Men i realiteten är det inte en avveckling som sker, mer ett moratorium där bolaget för glatta livet gör det som borde ha gjorts för länge sedan: presenterar en affärsmodell för Saab som ett fristående bolag för eventuella köpare.

Saabs ledning säger i medierna att det finns åtta seriösa intressenter som tittar på bolaget. Ett par av dessa är förmodligen Hyundai och någon annan asiatisk biltillverkare som tittar på möjligheten att stärka sin ställning i Europa och få en högklassig fabrik för produktion av egna märken lokalt. Vi tror att de övriga intressenterna är finansiella spelare som lockas av de möjligheter som beskrivs i denna artikel.

Men vad är det då för bolag som blir kvar, hur ser det Saab ut som en eventuell investerare kan ta över? Med stöd av de handlingar som Saab lämnat in till Vänersborgs tingsrätt i samband med ansökan om företagsrekonstruktion, interna prognoser och Affärsvärldens uppskattningar, kan vi ge en ganska god bild av hur kalkylen kan se ut.

Men först läget just nu. Det bolag som nu har gått in i rekonstruktion, Saab Automobile Holding, hade vid årsskiftet 2008/2009 bokförda totala tillgångar på 9,8 miljarder kronor, där största posten är maskiner på 4,2 miljarder kronor. Skulderna är större än tillgångarna, och det egna kapitalet alltså negativt, minus 2,4 miljarder. Skulderna består till större delen av lån till GM.

Omsättningen 2008 låg på 16 miljarder kronor, med en förlust på 3,1 miljarder kronor. Prognoser om kraftigt ökade förluster de kommande åren, och en ovilja (och oförmåga) från GM att täcka ytterligare förluster har lett till den nuvarande rekonstruktionen.

Det en eventuell köpare, finansiell eller industriell, funderar över just nu är två saker: dels hur en realistisk prognos för försäljning av Saab-bilar och därmed väg till vinst någon gång i framtiden ser ut, dels hur driften finansieras till dess – alltså hur balansräkningen måste struktureras redan i dag.

Läs hela artikeln iAffärsvärlden

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt