Fordon

Premiär för Volvo xc40 – här är nya tekniken

Premiären av Volvo xc40. Foto: Felix Björklund
Volvo xc 40, interiör. Foto: Volvo
Volvo xc 40, interiör. Foto: Volvo
Volvo XC40. Foto: Volvo

Det är den första minisuven från Volvo. Under torsdagen avtäckte tillverkaren sin xc40: "Det här är unikt – 24 månaders prenumeration, sedan får man en ny bil", sa vd:n Håkan Samuelsson vid premiären.

Publicerad

Volvo har legat efter konkurrenterna – i avseendet att man fortfarande inte har haft en liten crossover i modellutbudet. Detta rådde man bot på under torsdagen då nya xc40 presenterades vid simultana evenemang i Stockholm och Milano.

Men även om det är en ny bil, i ett nytt segment, på en helt ny plattform – ville Volvo trycka på något annat. De hävdar nämligen att bilen är först i världen med en helt ny ägandeform.

Nyheten bakom marknadsföringsspråket och etiketten: ”Care by Volvo” är att Volvo vill att man ska prenumerera på bilen – inte köpa den. Kostanden är fast och densamma i hela Västeuropa. Priset ligger på 6 699 kronor i månaden för ett tvåårigt abonnemang, och då ingår det mesta som gäller bilägandet. Vid en första anblick kan det tyckas vara ungefär som vanlig leasing, men Volvo hävdar att det är mer premiumbetonat. 

Bland skillnaderna är att den nya prenumerationstjänsten dels ger tillgång till alla Volvos digitala tjänster, dels att man ska kunna byta bil tillfälligt – samt att priset är fast och färdigförhandlat.

Själva bilen, xc40, är Volvos vapen i det mest snabbväxande bilsegmentet just nu – och det är en riktigt specialiserad varelse. Volvo känner sig självsäkra kring att modellen är strået vassare än det som konkurrenterna har.

– Jag har samma succékänsla som när vi lanserade förra S60, säger Lennart Odhner, produktchef för xc40. 

– Det här är en modell med storbilskänsla och vi har en styrka i att vi kunnat föra över all säkerhetsteknik från 90- och 60-serien. Designmässigt har vi även tryckt på suv-egenskaperna som hög markfrigång. Bilen har även störst hjul i segmentet vilket utstrålar karaktär.

Sin vana trogna har Volvo även ett par sprillans nya finesser med bilen. Dels Cross Traffic Alert med autobroms – en funktion som automatiskt bromsar bilen om det är så att föraren bakar ut och inte märker att det kommer korsande trafik. Därtill har man petat in flera nyheter i kupén.

– VI har hittat och tryckt in praktiska lösningar som inte finns hos andra. Vi pratade med kunderna på ett tidigt stadium så vi visste vad de ville ha. Tittar man på konkurrenterna så har vi all teknik som de gemensamt har, och jag känner mig väldigt trygg i att säga att ingen annan erbjuder den bredd som vi har. Men det är inte så att vi bara har mycket saker – vi har framförallt rätt saker.

En av nyheterna är att xc40 är att den som första Volvo kommer med induktiv laddning för mobiltelefoner.

– Just det beskriver hur väl vi ligger i tiden. I förra veckan lanserade Apple en telefon med trådlös laddning – och nu gör vi det, säger Lennart Odhner.

Men även om xc40 kommer med massa nyheter så begränsas köparna till en början till två versioner med två motorer. Det är bensinaren T5 AWD eller dieseln D4 AWD, i utrustningsutförandena R-Design eller Momuntum. Båda är automatväxlade och med fyrhjulsdrift. 

– Först modellår 19, som släpps vecka 17 2018, kommer fler motorer, manuell låda, alternativ med framhjulsdrift samt adaptivt chassi. 

När kommer bilen som hybrid och med eldrift?

– Just nu säger vi bara: senare. Exakt tidpunkt och i vilken form av elektrifiering kommer kommuniceras vid senare tidpunkt, säger Lennart Odhner.

Men det är inte billigt att få ratta den senaste Volvon. Vid lansering startar priset på 398 900 kr. Det för dieselversionen D4 med 190 hästkrafter, automatlåda och fyrhjulsdrift. När modellutbudet breddas i vår blir instegsversionen T3 FWD i Kinetic-utförande. Då är det en manuellt växlad trecylindrig bensinare med 156 hästkrafter under huven.

Försäljningsmässigt har Volvo satt målet att man ska få ut 6 000 xc40 om året i Sverige – en siffra som skulle innebära att det blir en av de tio mest sålda i landet.

Volvo XC40 Tekniska specifikationer

Längd: 442,5 cm

Bredd: 186,3 cm

Höjd: 165,2 cm

Spårvidd: 160,1 fram, 162,6 bak

Markfrigång: 21,1 cm

Kapacitet vadning: 45 cm

Vikt: 1 684-1 733 kg

Max dragvikt: 2 100 kg

Lastvolym (inkl. stuvutrymme): 460 liter

Lastutrymme med fällda baksäten (inkl. stuvutrymme): 1 336 liter

Motorkonfigurationer vid lansering: T4 AWD och D4 AWD

Typ: rak fyrcylindriga motorer med turbo,

Deplacement: 1 969 cm3

Max effekt: 247 hästkrafter (T5), 190 hk (D4)

Max vridmoment: 350@1 800-4800 rpm (T5), 400@1 750-2500 rpm (D4)

Växellåda: Automatisk

Acceleration 0-100 km/h: 6,5 sekunder (T5), 7,9 sekunder (D4)

Topphastighet: 230 km/h (T5), 210 km/h (D4)

Bränsleförbrukning (blandad körning, NEDC): 7,2-7-4 l/mil (T5), 5,0-5,2 l/mil (D4)

Bränsleförbrukning (blandad körning, WLTP): 8,3-9,0 l/mil (T5), 6,3-7,0 l/mil (D4)

Pris: Från 398 900 kr, eller från 6 699 kr/mån för abonnemanget Care by Volvo

Förväntad säljvolym Sverige: 6 000 bilar/år.