Fordon

Premiär för fjärrstyrd flygledning

Flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall har fått varsitt nytt kameratorn. De svarta rutorna är högupplösta kameror. Tornet har 14 stycken sådana kameror som ger en 360 graders vy. Överst sticker två PTZ-kameror som kan panorera, tilta och zooma. Foto: Thérese Ny
Zoomkameran är riktad mot landningsbanan och förstorar här bilden 16 gånger. Foto: Thérese Ny
Vi befinner oss på Midlanda flygplats utanför Sundsvall, men de 14 skärmarna visar en 360-graders vy av flygplatsen i Örnsköldsvik.
Med några tryckningar på en pekskärm byts vyn i Örnsköldsvik mot en vy av flygplatsen i Sundsvall, där vi befinner oss.
Här väntar Mikael Henriksson den dryga minut bytet mellan flygplatserna tar. Foto: Thérese Ny
Skärmarna visar en 360-graders vy av flygplatsen i Sundsvall, där vi befinner oss. Även i Sundsvall finns ett torn med kameror. Foto: Thérese Ny
Mikrofonerna, som fångar omgivningsljud, har piggar som skydd mot fåglar.
Mikael Henriksson har lång erfarenhet som flygledare och leder nu fjärrstyrningsprojektet för LFV. Foto: Thérese Ny

Örnsköldsviks flygplats blir i höst den första flygplatsen i världen att börja med fjärrstyrda flygledartorn.

Det sedan Transportstyrelsen har gett LFV besked om att de avgörande flygsäkerhetsaspekterna är klarlagda.

"Beskedet från Transportstyrelsen är mycket välkommet och ett kvitto på att LFV har utvecklat en säker lösning för flygtrafikledning på distans. Det är ett helt nytt sätt att bedriva trafikledning och kommer att betyda mycket för våra kunder och hela branschen", säger LFV:s generaldirektör Olle Sundin i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här