Premiär för elektrisk gruvtruck – väger fullastad ett halvt kiloton

2022-05-06 15:41  
Anglo Americans vätgasdrivna gruvtruck Nugen, som fullastad väger 510 ton. Foto: Anglo American

I dag tar gruvjätten Anglo American en enorm gruvtruck i drift. Den tankas med vätgas men har också ett batteri på över en megawattimme för att kunna återvinna bromskraften. 

Gruvtrucken ska användas i platinagruvan Mogalakwena i den lilla staden Mokopane omkring 20 mil norr om Pretoria i Sydafrika. Fordonet kallas för Nugen Zero Emission Haulage Solution och bygger på en dieseldriven gruvtruck från Komatsu kallad 930E, som slurpar i sig 900 kubikmeter diesel per år. Ny Teknik har berättat om projektet tidigare, men nu har fler detaljer framkommit.  

Nugen väger 220 ton och har en lastkapacitet om 290 ton, vilket innebär att den fullastad väger in på strax över ett halvt kiloton. Den dieselelektriska drivlinan har bytts ut mot ett hybridsystem bestående av både vätgasdrivna bränsleceller och batterier. Batteriet har en energilagringskapacitet om 1,2 MWh och är utvecklat av brittiska Williams Advanced Engineering.

Batteri om 1,2 MWh

Fordonet kan inte laddas från elnätet utan drivs helt och hållet av vätgas. Att ett så stort batteri som 1,2 MWh installerats är för att kunna ta tillvara bromskraftenergin från när gruvtrucken kör ner i gruvan.  

Bränslecellsystemet består av åtta stycken bränslecellsmoduler (av typen PEM, protonutbytesmembran) från kanadensiska Ballard, om vardera 100 kW. Vid drift står de för ungefär hälften av elmotorernas energibehov och batteriet står för resten. Drivlinan har en sammanlagd systemeffekt om 2 MW.  

Enligt Tony O’Neill, teknisk chef på Anglo American, blir driftkostnaden ungefär densamma som när en dieseldrivlina används. Men sett till hela ägarskapet, vilket även inkluderar själva investeringen, väntas prisparitet med dieseldrift inte infalla förrän 2030, enligt International Mining.

Tillverkar vätgasen lokalt

Anglo American har tillsammans med det franska energibolaget Engie även byggt en anläggning för att framställa, lagra och tanka vätgasen vid gruvan. En alkalisk elektrolysör från norska Nel om 3,5 MW tillverkar 700 normalkubikmeter per timme. Totalt kan 800 kilo vätgas lagras vid 500 bars tryck på anläggningen. Elkraften till elektrolysören genereras av solceller.

Läs mer: Elektrolysörer blir nyckeln i LKAB:s omställning

Anglo American vill till 2024 konvertera ytterligare 40 dieseldrivna fordon vid gruvan i Mogalakwena och planerar i framtiden att rulla ut tekniken till bolagets hela flotta om 400 fordon.  

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt