Fordon

Premiär för elektrisk gruvtruck – väger fullastad ett halvt kiloton

Anglo Americans vätgasdrivna gruvtruck Nugen, som fullastad väger 510 ton. Foto: Anglo American

I dag tar gruvjätten Anglo American en enorm gruvtruck i drift. Den tankas med vätgas men har också ett batteri på över en megawattimme för att kunna återvinna bromskraften. 

Publicerad

Gruvtrucken ska användas i platinagruvan Mogalakwena i den lilla staden Mokopane omkring 20 mil norr om Pretoria i Sydafrika. Fordonet kallas för Nugen Zero Emission Haulage Solution och bygger på en dieseldriven gruvtruck från Komatsu kallad 930E, som slurpar i sig 900 kubikmeter diesel per år. Ny Teknik har berättat om projektet tidigare, men nu har fler detaljer framkommit.  

Nugen väger 220 ton och har en lastkapacitet om 290 ton, vilket innebär att den fullastad väger in på strax över ett halvt kiloton. Den dieselelektriska drivlinan har bytts ut mot ett hybridsystem bestående av både vätgasdrivna bränsleceller och batterier. Batteriet har en energilagringskapacitet om 1,2 MWh och är utvecklat av brittiska Williams Advanced Engineering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här