Fordon

Premiär för elbuss i Stockholm

Eurabus har ett litiumjärn-fosfatbatteri med kapaciteten 314 kWh. Asynkronmotorn ger effekten 130 kW och vridmomentet 2200 Nm. Vid max 250 km körsträcka per dygn räcker nattladdning av batterierna (5 timmar). Foto: Eurabus

Storstockholms första elbuss invigs i morgon, fredag. Bussen, som är gratis för passagerarna, är ett privat initiativ.

Publicerad

(Uppdaterad) Elbussen ska rulla i rusningstrafik mellan Solna Centrum och industriområdet Hagalund, där kollektivtrafiken inte är fullt utbyggd idag. Resan är helt gratis för passagerarna.

Men det är inte SL, Storstockholms lokaltrafik, som ligger bakom den nya elbusslinjen. Istället är det ett privat initiativ av Humlegården fastigheter. Det skriver nyhetstjänsten Bussmagasinet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här