Premiär för <br></br>Taiwans snabbtåg

2007-01-04 09:52  
Det japanska snabbtåget Shikansen börjar köras i Taiwan imorgon.

Imorgon invigs Taiwans "Bullet trains", de japanska höghastighetstågen som på en 20 meter hög viadukt susar igenom landskapet.

Med upp emot 300 kilometer i timmen kommer de nya Shinkansen-tågen att förbinda städerna där 94 procent av Taiwans befolkning bor.

Den taiwanesiska miljörörelsen ser järnvägen som ett bra alternativ till de igenproppade motorvägarna och hoppas få stopp på öns ständigt ökande utsläpp av växthusgaser. En tåg-passagerare förbrukar en sjättedel av den energi han skulle ha förbrukat om han åkte ensam i sin bil. Det skriver New York Times idag.

Planeringen av den nya järnvägstrafiken har tagit nära 25 år och kostnaden är drygt 100 miljarder kronor. Projektet har kantats av en serie internationella handelskonflikter. Taiwaneserna planerade från början att tågen skulle köras av japanska förare, i alla fall tills Taiwan lyckats lära upp egna förare. Men planen sprack då inga japanska tågoperatörer ville skicka några förare till Taiwan. Det hela utmynnade i att tågen istället kommer att köras av franska och tyska lokförare, som endast är tillåtna att tala engelska med den taiwanesiska trafikkontrollen.

Uppståndelsen kring affären har varit så intensiv att Taiwans konsumentorganisation uppmanat invånarna att bojkotta tåget tills utförlig säkerhetsdata om trafiken presenteras.

Och det finns fler orosmoment för de ansvariga, som naturligtvis vill ha så många passagerare som möjligt redan från start för att få ihop ekonomin i projektet. På grund av den stora yta som har krävts för att bygga järnvägen och dess enorma järnvägsstationer, har stationerna placerats ut lång från stadskärnorna. Stadens innevånare måste därför ta bussar eller anslutningståg för att ta sig dit, vilket kan få folk att välja andra alternativ. De ansvariga hoppas dock att resandet ökar när nya bostäder och bebyggelse växer upp runt stationerna.

För 44 dollar, drygt 300 kronor, tar man sig från och med imorgon från öns huvudstad Taipei till ändhållplatsen, Kaohsiung i söder. Expresstågen, med endast ett stopp på den 350 kilometer långa sträckan, har en restid på en och en halv timme. Med sex stopp blir restiden två timmar och sju minuter, vilket kan jämföras med X-2000 på den tre mil längre sträckan Stockholm / Sundsvall, som ska ta 3 timmar och 19 minuter.

Sofie Pehrsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt