Premiär för Boeings nya tankplan – en dyr historia

2017-12-07 15:51  

Boeing KC-46A har dragits med problem – och utvecklingskostnaden för tankplanet är på väg mot 16 miljarder kronor. Men nu har slutversionen av Pegasus genomfört sin premiärflygning.

Det stora tankplanet är baserat på Boeing 767. Tillverkaren har byggt och flugit sex prototyper av KC-46A. Under testarna, som inleddes 2015, har Pegasus hunnit avverka 2 200 flygtimmar.

Nästa år sker leveransen till U.S. Air Force, men redan nu har det första produktionsexemplaret gjort sin premiärflygning i Paine Field. Under de 3,5 timmarna i luften tog testpiloten bland annat planet till maxhöjden på knappt 12 000 meter för att ge flygkontroller, motorer och övriga system en slutgiltig utvärdering.

– Vi är stolta över det här flygplanet och den spjutspetskompetens som det kommer ge flygvapnet. Vi har fortfarande en del tufft arbete framför oss, bland annat att avsluta vår FAA-certifiering, säger Mike Gibbons, Boeings programchef för KC-46A.

Under testarna har man även genomfört 1 600 ”kontakter” kring lufttankning med F-16, F/A-18, AV-8B, C-17, A-10, KC-10, samt en annan KC-46. Lufttankning är ett av de mest riskfyllda moment som man kan ägna sig åt i luften, och vid testerna har Pegasus haft mekaniskt strul som har inneburit att bommen skrapat utsidan på det andra planet. Problemen sägs kunna bli speciellt stora vid tankning av stealthplanen B-2, F-22 och F-35.

Det andra problemet är Pegasus högfrekvensradio som använder planets skrov som antenn. Det har visat sig lösningen kan bidra till gnistbildning och strömbågar på planet. Nu måste man säkerställa att detta inte kan ske under tankning på 14 000 meters höjd.

Notan för programmet har dragit iväg, och enligt Newsweek har Boeing begärt 3,2 miljarder kronor extra. De totala kostnaderna för utvecklingen är nu på väg mot 16 miljarder kronor.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt