Fordon

Premiär för Boeings nya tankplan – en dyr historia

Foto: Boeing
Foto: Boeing
Foto: Boeing

Boeing KC-46A har dragits med problem – och utvecklingskostnaden för tankplanet är på väg mot 16 miljarder kronor. Men nu har slutversionen av Pegasus genomfört sin premiärflygning.

Publicerad

Det stora tankplanet är baserat på Boeing 767. Tillverkaren har byggt och flugit sex prototyper av KC-46A. Under testarna, som inleddes 2015, har Pegasus hunnit avverka 2 200 flygtimmar.

Nästa år sker leveransen till U.S. Air Force, men redan nu har det första produktionsexemplaret gjort sin premiärflygning i Paine Field. Under de 3,5 timmarna i luften tog testpiloten bland annat planet till maxhöjden på knappt 12 000 meter för att ge flygkontroller, motorer och övriga system en slutgiltig utvärdering.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här