Vad Kymmene gjort, tillsammans med Helsingfors Metropoliauniversitet, är att ersätta komponenter i en konceptbil som annars skulle kunna vara byggda plast med delar gjorda av ett formbart trämaterial och cellulosafibrer. Materialen finns redan i Kymmenes produktsortiment under varunamnen UPM Grada och UPM Formi.
Dessutom ska motorn, som hämtas från Volkswagen Polo, drivas av ett biodieselbränsle som företaget kallar Bio Verno och som helt baseras på skogsråvaror.
De träfiberbaserade komponenterna ska enligt Kymmene klara de säkerhets- och kvalitetskrav som ställs på en bil.
50 ingenjörer har sedan förra året lagt ner 30000 timmar på att bygga bilen. En närbild på sparklådan har Kymmene valt att släppa ut.
Slutresultatet av projektet Biofore får vi se på bilsalongen i Geneve i mars.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.