Porsches klassiker blir elbil

2018-06-29 06:00  
Foto: Electro Meccanica

En klassisk sportbil, men med en framtidssäkrad drivlina. Intermeccanicas senaste skapelse ska tillgodose både nostalgiker och teknikfreak. Och kan nog få både en och annan sportbilsfantast att välja eldrift.

Karosstillverkaren Intermeccanica har en diger historia. Företaget grundades 1959 i Turin och har genom åren specialiserat sig på olika former av sportbilar. Grundaren utvandrade till USA och sedermera norr om detta för att testa lyckan med olika former av designer.

Numera är man mest känd för sina repliker av Porsche 356 cabriolet årsmodell 1959 samt den Ferdinand Porsche-designade Volkswagen Kübelwagen från 1940.

Läs mer: Elon Musks hårda ord om rivalens snabbladdning

Och det är just den förstnämnda av detta som nu skapat ett rejält intresse i elbilskretsar. Detta då företaget valt att byta utförbränningsmotor mot en elektrifierad dito. Modellen som kallas för E-Roadster (för övrigt ett lite tamt namn) har alltså den formsäkra skönheten av en klassisk Porsche, men med tyst och utsläppsfri drivlina.

Tidigare erfarenhet av eldrift

I skrivande stund har Electra Meccanica (undermärke till Intermeccanica) inte avslöjat några specifikationer på sin skapelse, utan bara släppt en video med bilen.

Men de har släppt vissa specifikationer på en annan elektrisk modell kallad Tofino. Denna egna produkt ska nu börja produceras för leverans 2019. Här handlar det om en cabriolet med en räckvidd på upp till 40 mil och dynamiska egenskaper. Detta till en prislapp om 50.000 dollar, motsvarande 450.000 kronor. Utöver detta har man redan en ensitsig elbil kallad Solo i produktion – så erfarenheten av elbilar finns.

Frågan är om dessa hamnar i skuggan av klassikern? Kolla in bilen i videon nedan.

Felix Björklund

Mer om: Porsche Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt