Fordon

Pollaren som lossnade: ”Bästa teorin är materialfel”

Pollarens övre del lossnade från Stadsgårdskajen. Till vänster syns brottytan i gjutjärnet. Foto: YN Materialteknik
Pollaren som lossnade består av ett metallhölje fyllt med betong och uppskattas väga ungefär 100 kilo. Foto: Stockholms Hamnar
Betongfundamentet och bultarna blev kvar på Stadsgårdskajen när pollaren slets loss.
Henrik Cars Foto: Stockholms Hamnar
Mattias Sandell Foto: Stockholms Hamnar

Det var troligen materialfel som gjorde att en 50 kilo tung pollare av gjutjärn och betong lossnade från Stadsgårdskajen i Stockholm. Den slutsatsen drar experter som har utrett olyckan.

Publicerad

När fartyget Birka skulle förtöja vid Stadsgårdsterminalen söndagen den 8 november släppte plötsligt pollaren som trossen skulle fästas i. Pollaren studsade mot fartyget, krossade bakdelen på en bil och landade till slut under en buss.

– Det var en väldig, väldig tur att ingen människa skadades. Vår personal var på plats för att förtöja fartyget, på Birka stod folk nära stället där pollaren flög upp och på kajen var en del människor i rörelse, konstaterade Henrik Cars, hamnkapten på Stockholms Hamnar, strax efter olyckan.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här