Politiska beslut oroar bilbranschen

2018-01-02 13:40  
Bertil Moldén, vd Bil Sweden. Foto: Henrik Montgomery / TT

2017 blev det bästa året hittills för den svenska bilbranschen med drygt 379 000 nyregistrerade personbilar. Men i år träder flera politiska beslut i kraft som kan påverka bilköparna.

Branschorganisationen Bil Sweden tror att antalet nyregistreringar i år stannar på 360 000 bilar.

Det som fick många svenskar att skaffa en ny bil, privat eller som tjänstebil, 2017 var förstås främst högkonjunkturen, den stabila arbetsmarknaden och de fortfarande rekordlåga räntorna.

Men i den andra vågskålen dyker det i år up faktorer som kan bromsa optimismen, enligt Bil Sweden.

Det handlar bland annat om det nya bonus-malus-systemet som från halvårsskiftet drastiskt höjer skatten på bilar med höga utsläpp, förändrade tjänstebilsregler som främst drabbar de som kör i städer med trängselskatter och de skiftande utspelen om miljözoner där många dieselbilar kan förbjudas redan om ett par år.

– Trehundrasextiotusen som vår prognos pekar på är fortfarande fantastiskt sett i ett tioårsperspektiv. Men vi har svårt att tolka hur folk hanterar bonus-malus, tjänstebilsbeskattningen och trängselskatterna. Det är nog många som fortfarande inte vet att det kommer och som inte har vaknat ännu, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

– Men frågar du mig personligen så tror jag att det kommer att bli precis lika bra i år som förra året och det kommer att öka de kommande fem åren upp till 400 000 nyregistreringar, tillägger han.

I sammanget ska det påpekas att Bil Sweden också är en lobbyorganisation som har till uppgift att försöka förmå politikerna att inte fatta drastiska beslut som försämrar för bilbranschen. En sänkt prognos kan användas i det sammanhanget. Bertil Moldén påpekar att politiken kan komma att ändras.

– Vi har ett val nio månader bort och blir det ett färgskifte så blir det mycket lättare att planera, framför allt för folk som bor här i innerstan, säger han och sveper ut med handen över Stortorget i Gamla stan.

Bil Sweden säger inte nej till miljözoner i städer med utsläppsproblem, men de bör införas först om 4-5 år.

– Det tycker vi är rimligt för då kommer privatpersoner och tjänstebilarna in i en normal bytescykel och då behöver det inte kosta så mycket pengar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt