Fordon

Polisens sista chans: Testar två olika metoder för hjulklampning

Hjulklamp Nederländerna. Foto: All over press

Punktering eller fastlåsning - det är de två metoder som polisen nu ska testa över hela Sverige som en sista utväg för att hålla kvar en lastbil eller personbil enligt den nya ”klampningslagen”.

Publicerad

Alla sju polisregioner i Sverige kommer att få testa vilken klampningsmetod som är bäst - ett ventillås som tömmer luften ur däcket om bilen kör iväg eller vanligt hjullås, som gör att bilen inte kan röras ur fläcken.

- Vi har tittat på flera olika låsanordningar som redan används i andra länder. Vi ska nu testa två varianter i ett fältförsök som ska pågå året ut och som ska ligga till grund för den upphandling som vi ska göra under 2016, säger Lena Tysk, chef för Utvecklingscentrum Mitt, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här