Polisen i full färd med klampning

2015-05-11 13:06  
Vanliga hjullås är otympliga att ha med sig. Så polisen använder ventillås för att hindra lagbrytare att fortsätta framföra sitt fordon. Foto: Polisen

Cirka tio fordon har fått hjulen fastlåsta sedan Polisen fick lov att klampa fordon som är så trafikfarliga att de inte får rulla vidare.

Sedan den 1 mars får Polisen låsa fast trafikfarliga fordon med hjullås, så kallade klampar. På så vis kan exempelvis lastbilar och långtradare stoppas om de har för tung last, dåliga däck eller utmattad chaufför. Nu pågår ett fältförsök där två olika typer av klampar testas, och hittills har ett tiotal fordon hindrats från att köra vidare. Orsaken var i fel flesta fall att lasten var för tung.

Den nya lagstiftningen ger även Polisen rätt att lägga beslag på frakthandlingar, fordonsnycklar eller registreringsskyltar.

- Klampning tar vi till när inget annat hjälper, säger Lena Tysk, chef för polisregion Mitts utvecklingscentrum.

Polisen använder två olika typer av klampar i sitt fälttest.

  • En mekanisk låsanordning på 5,8 kg som fästs runt ett eller flera hjul så att det blir omöjligt att rulla vidare.
  •  Ett litet ventillås som sätts fast runt ett eller flera hjulventiler. Om fordonet kör ändå så släpps luften ut ur däcket.

Fälttestet pågår fram till nyår, och nästa år ska Polisen göra en upphandling. Det finns många olika produkter på marknaden att välja på.

- I andra länder får även exempelvis parkeringsvakter klampa fordon. Marknaden är jättestor, och det är en djungel att hitta det som fungerar bra och är lätt att hantera, säger Lena Tysk.

Hon berättar att Polisen överväger att starta tester med ytterligare ett hjullås med en annan utformning.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Charlotta von Schultz

Mer om: Klampning Fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt