Fordon

Polestar – för den som tycker Volvos modeller är för mesiga

En laddhybrid med 600 hästkrafter. Foto: Volvo cars
Foto: Volvo cars
Foto: Volvo cars
Foto: Felix Björklund
Här är Polestars logga. Foto: Polestar

Polestar är ett av Sveriges mer okända varumärken, men det kan komma att ändras de kommande åren. Bolagets målgrupp för den första bilen är köpare som vill ha en Volvo men som tycker att standardmodellerna är för mesiga.

När Volvo Cars för några år sedan bestämde sig för att bli ett premiummärke och på allvar ta upp striden med de tyska konkurrenterna var det något som fattades. Oavsett hur premium och dyra bilarna är finns det alltid människor som vill ha lite extra, något som står ut. För de köparna finns prestandamärken. Hos Mercedes heter bolaget AMG, och BMW har sin M-serie.

Polestar gjorde i många år racingbilar åt Volvo innan ägaren, kinesiska Geely, styrde om till nuvarande inriktning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här