Fordon

Polestar får sälja i Frankrike igen – efter logouppgörelse med Citroën

Polestars logotyp består av två sparrar som bildar en polstjärna. Foto: Polestar
Citroës logo härstammar från 1919 och byggs upp av två sparrar. Foto: Citroën
Tidigare Citroënäggda DS Automobiles logo är skapad av Citroëns sparrar. Foto: DS Automobiles

Polestars logga var allt för lik Citroëns, ansåg den franska biltillverkaren och fick igenom ett förbud i hemlandet. Men nu har de båda parterna nått en uppgörelse. 

Publicerad

Den franska biltillverkaren Citroën och den svenska elbilstillverkaren Polestar har under sommaren nått en uppgörelse. Den innebär att Polestar återigen får sälja sina bilar i Frankrike, rapporterar den franska tidningen Le Monde.  

Konflikten uppstod redan 2017 och handlar om att Citroën anser att Polestars logotyp är allt för lik den egna, liksom det före detta Citroënägda lyxbilsmärket DS Automobiles logga. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här