Polestar: ”Är ingen vanlig bilfabrik”

2017-10-18 11:02  

En specialfabrik för små volymer men med stort potential. Så beskriver Polestar anläggningen de nu ska bygga i Chengdu, Kina. Redan under andra kvartalet 2018 ska den stå färdig – och första bil ut blir Polestar 1.

Kina är världens största bilmarknad, och när det gäller elbilar är ingen annat land i närheten av de volymer som säljs i Mittens rike. Och att Polestar skulle placera fabriken i Chengdu, nära moderbolaget Volvo, var nog ingen högoddsare. Men anläggningen ska inte vara vilken fabrik som helst – den ska vara vara en form av ”upplevelsecenter” för märkets kunder.

För att få till det hela har Volvo skapat ett joint venture med två företag inom sitt moderbolag Zhejiang Geely Holding. De kommer investera 640 miljoner euro i utvecklingen av Polestar och den ny anläggningen.

Själva fabriken har ritats av den norska arkitektbyrån Snøhetta, och utöver produktionsdelen kommer huset även innehålla något som man kallar för ”Polestar Space” samt en testbana för att kunder verkligen ska kunna få utvärdera sin bil.

– Vårt nya Polestar Production Centre är ingen vanlig bilfabrik. Den är designad för de låga produktionsvolymerna av Polestar 1, men också för större volymer i framtiden, säger Jonathan Goodman, vice vd på Polestar.

Läs mer: Polestar – en svensk bilstjärna tänds i Kina

Volymerna man pratar om är runt 500 bilar av toppmodellen Polestar 1 – och ett ”femsiffrigt” antal av modellerna 2 och 3.

– Här har vi en stor fördel av att tillhöra Volvo som har 90 års erfarenhet av bilbyggande. För som ni alla säkert vet så är det inte så enkelt att gå från noll till massproduktion på fyra år, säger Goodman.

Andra kvartalet 2018 ska fabriken vara färdigställd, och enligt Polestar ska anläggningen då vara den mest miljömässigt ansvarsfulla i sitt slag i Kina – och en av de mest effektiva i världen. Målet är att den ska uppnå guld-status i LEED-rankingen (Leadershio in Energy and Environmental Design).

Utöver den egna specialfabriken avser det nya märket att öppna 80 stycken Polestar Spaces världen över. Dessa flaggskeppsbutiker ska visa upp produkterna, men inte sälja. All försäljning ska ske online och via abonnemang.

– Det vi har visat nu är bara början. Vi ska bidra med något nytt till Volvo, ett komplement. Men vi kommer inte samexponeras med Volvo, säger Goodman.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL