Fordon

Polestar: ”Är ingen vanlig bilfabrik”

Foto: Polestar
Polestars fabrik i Kina byggs med ett tydligt miljötänk.Foto: Polestar

En specialfabrik för små volymer men med stort potential. Så beskriver Polestar anläggningen de nu ska bygga i Chengdu, Kina. Redan under andra kvartalet 2018 ska den stå färdig – och första bil ut blir Polestar 1.

Publicerad

Kina är världens största bilmarknad, och när det gäller elbilar är ingen annat land i närheten av de volymer som säljs i Mittens rike. Och att Polestar skulle placera fabriken i Chengdu, nära moderbolaget Volvo, var nog ingen högoddsare. Men anläggningen ska inte vara vilken fabrik som helst – den ska vara vara en form av ”upplevelsecenter” för märkets kunder.

För att få till det hela har Volvo skapat ett joint venture med två företag inom sitt moderbolag Zhejiang Geely Holding. De kommer investera 640 miljoner euro i utvecklingen av Polestar och den ny anläggningen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här