Polestar 2 är presenterad – här är allt du vill veta om elbilen

2019-04-01 12:15  

Den första riktiga utmanaren till Tesla och ett märke för konnässörer. Volvo-avknoppningen Polestar har stuckit ut hakan ordentligt i elbilskriget. Men vad är det de erbjuder? Här har vi samlat allt du vill veta om Polestar 2.

Nummer två mot modell tre. Så ska striden stå när Polestar släpper sin första rena elbil. För sedan bilmärket, med designchef och vd Thomas Ingenlath i spetsen, bröts ut från Volvo har man inte hymlat om vem man jagar.

Men till en början var det förvirrat. När Ny Teknik var med på lanseringen av det nya elbilsmärket i Shanghai visades inte något som var ens i närheten av en Tesla-dödare. Snarare var hybriden Polestar 1 något som Elon Musk kunde avfärda med en axelryckning.

Men nu har man äntligen presenterat Polestar 2 – den äkta Tesla-utmanaren. Bilen premiärvisades på Genèvesalongen i år, men kommer inte rulla ut från fabriken förrän i februari 2020. Till en början blir det Kina, USA (Kalifornien, Washington), Kanada, Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Belgien som prioriteras. 

Skiljer sig från Tesla Model 3

Polestar talar gärna om att bilen kommer att kosta från 39 900 euro, men under första året kommer inte prislappen vara i närheten av detta eftersom man bara ska erbjuda en introduktionsversion för 59 900 euro. Förvisso skiljer det här sig inte från Tesla som genomfört samma resa med Model 3 och precis (intressant nog i samband med Polester 2-lanseringen) börjat erbjuda instegsmodellen.

Även om man från Polestar-håll vill tala om en Tesla Model 3-utmanare skiljer sig de båda bilarna en hel del åt i designen. 2:an är en slags femdörrars fastback med retrostil. Därtill är den lite höjd och har crossover-aktiga svarta detaljer kring hjulhus och längs sidan. Allt summerat ska det här leda till vad de själva benämner som avantgarde.

Det kan jämföras med Teslan som har en vanlig sedandesign.

Polestar 2 tar mycket från Volvo

Inuti går det inte att ta miste på att man har lånat in det mesta från Volvo, hur gärna man än vill påstå att varumärket är något helt nytt. Och visst, vegansk klädsel på sätena sticker ut och är något som kanske inte finns på hyllorna i Torslanda.

Något Polestar hoppas ska bli en stor dragare är att man slagit sina påsar samman med Google. Detta i form av att bilens operativsystem för media och infotainment bygger på Android. Det innebär att kartor och appbutiken är Googles, men även att röststyrning och andra assistanssystem levereras från den amerikanska jätten. Det hela presenteras på en 11-tumsskärm i mittkonsolen.

När det kommer till batteri skiljer det en hel del. Tesla har sin skateboard-design som har många fördelar. Eftersom Polestar 2 bygger på Volvos CMA-plattform som även huserar rent fossildrivna modeller är lösningen inte lika specialiserat. Kapacitetsmässigt har man dock lyckats knåpa in 78 kWh och målet är att bilen minst ska klara 500 kilometer på en laddning. En siffra som pekar mot att energiförbrukningen skulle hamna på 15,6 kW per mil.

Polestar 2 går att beställa

Sedan ett tag är bilen beställningsbar och på tillverkarens sajt går det att konfigurera ett exemplar. Hittills har man valt att hålla det enkelt. Sex exteriörfärger, två val för interiör och säten samt möjlighet att lägga till performance-paket – det är allt. För de som vill gå utanför gråskalan på lacken är det foliering eller eftermarknaden som gäller.

Visst kan man kalla Polestar 2 en Tesla-utmanare, men det är egentligen mycket mer än så. Tesla har ju visat att en elbil kan dominera försäljningen då man sedan introduktionen av Model 3 har toppat listorna över mellanklasstora premiumbilar i Europa. Och får Polestar bara till produktionen så lär man kunna hänga på där.

Polestar 2: Fakta, specifikationer och pris

Specifikationer

Pris: Från 39 900 euro, men till en början kommer bara toppversionen för 59 900 euro att säljas.

Batteri: 78 kWh, 324 påsceller, 27 moduler, vätskekylt – levererat av LG Chem.

Snabbladdningskapacitet: 150 kW.

Inbyggd laddare: 11 kW.

Motorer: Två elmotorer, en på vardera axel.

Systemeffekt: 300 kW (408 hästkrafter).

Vridmoment: 660 Nm.

Räckvidd: målet är 500 km enligt WLTP.

Acceleration: 0-100 km/h: 4,7 sekunder.

Dimensioner

Längd: 4 607 mm.

Höjd: 1 478 mm.

Bredd inklusive backspeglar: 1 859 mm.

Hjulbas: 2 735 mm.

Finesser

Bluetooth mobilnyckel.

Trådlös laddning av telefon.

Android Auto operativsystem i både instrumentering och mittskärm.

Trådlös fjärruppdatering av bilen.

Övrigt

Kommer inte säljas via bilhandlare.

Ska byggas i Polestars nya produktionscenter i Chengdu Kina.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt