Fordon

Plastlådan smattrar fortfarande

Den tvåtaktade motorn i Trabanten smattrar ettrigt och aggressivt. Ljudnivån i kupén är så hög att det inte är någon idé att montera en radio - den skulle inte höras. Foto: Jörgen Appelgren
Trabanten är lättmekad och även i Sverige är det lätt att få tag på reservdelar. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Colourbox

20 år efter att den sista Trabanten tillverkades är den mer kult än någonsin."Den skenande dammsugaren" från forna DDR skramlar vidare. Teknikhistoria har provkört.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här