Planen: Svavelsensorer för fartyg

2014-10-15 09:22  
Rök från ett containerfartyg. Foto: Clynt Garnham / Alamy

Det blir hårdare tag mot redare som fuskar med svavelutsläppen från sina fartyg. I Danmark kan man införa sensorer direkt på fartygen.

Fartyg i danska farvatten kan komma att förses med fjärravlästa sensorer. Den danska regeringen och landets rederiförening försöker få de nordiska länderna att kräva att redarna följer reglerna om svavelutsläpp. En annan möjlighet är sensorer på flygplan. I Sverige har Transportstyrelsen luftat det alternativet för Kustbevakningens plan.

Problemet är kvaliteten på bunkeroljan. Mindre svavelhaltig olja som lever upp till dagens gränsvärden är dyrare. Skitigt bränsle är billigare. Därför kan fuskare spara mycket pengar. Från nästa år skärps utsläppskraven kraftigt. Det kan lösas med mindre svavelhaltigt bränsle, eller med rökgasrening. Ett sådant system kan kosta tiotals miljoner kronor.

Enligt danska Ingeniøren visar statistik från redaren Maersk att inte en enda kontroll gjorts på 10 000 hamnanlöp i Danmark.

Det är upp till varje land att se till att de nya, hårdare reglerna om utsläpp av svavel efterlevs. I Sverige planerar Näringsdepartementet att skapa möjlighet att belägga fuskare med straffavgifter, enlig Sjöfartstidningen. Det finns också möjlighet att hålla kvar fartyg i hamn. Transportstyrelsen vill att det ska göras 400 provtagningar per år.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt