Fordon

Planen: Svavelsensorer för fartyg

Rök från ett containerfartyg. Foto: Clynt Garnham / Alamy

Det blir hårdare tag mot redare som fuskar med svavelutsläppen från sina fartyg. I Danmark kan man införa sensorer direkt på fartygen.

Publicerad

Fartyg i danska farvatten kan komma att förses med fjärravlästa sensorer. Den danska regeringen och landets rederiförening försöker få de nordiska länderna att kräva att redarna följer reglerna om svavelutsläpp. En annan möjlighet är sensorer på flygplan. I Sverige har Transportstyrelsen luftat det alternativet för Kustbevakningens plan.

Problemet är kvaliteten på bunkeroljan. Mindre svavelhaltig olja som lever upp till dagens gränsvärden är dyrare. Skitigt bränsle är billigare. Därför kan fuskare spara mycket pengar. Från nästa år skärps utsläppskraven kraftigt. Det kan lösas med mindre svavelhaltigt bränsle, eller med rökgasrening. Ett sådant system kan kosta tiotals miljoner kronor.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här