Fordon

Pedaler och batterier ger gröna leveranser

Foto: EAV
Foto: EAV

P1 klarar av trånga stadskärnor och stränga utsläppskrav. Fordonet från Oxford kombinerar benkraft med batterier – och kan lasta 150 kg.

Publicerad

Kraven på varutransporter i städerna handlar inte heller bara om utsläpp – när allt fler områden reserveras för gång- och cykeltrafikanter behöver budbilarna krympa i storlek. En del av lösningen för trånga stadskärnor är elektrifierade cykelfordon, och de får gärna kombinera batterier med pedaler.    

Exempelvis har UPS sedan förra året rullat med en pedal-trike i Rom, och på hemmaplan testar bolaget samma typ av fordon i Pittsburgh och Portland. Det är dock Europa som har kommit längst på området. Bland annat har Storbritannien avsatt två miljoner pund i en fond avsedd för elektrifierade transportcyklar – och i mars inledde Royal Mail ett sex månader långt test med åtta stycken el-trikes.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här