Fordon

Pedaler och batterier ger gröna leveranser

Foto: EAV
Foto: EAV

P1 klarar av trånga stadskärnor och stränga utsläppskrav. Fordonet från Oxford kombinerar benkraft med batterier – och kan lasta 150 kg.

Publicerad

Kraven på varutransporter i städerna handlar inte heller bara om utsläpp – när allt fler områden reserveras för gång- och cykeltrafikanter behöver budbilarna krympa i storlek. En del av lösningen för trånga stadskärnor är elektrifierade cykelfordon, och de får gärna kombinera batterier med pedaler.    

Exempelvis har UPS sedan förra året rullat med en pedal-trike i Rom, och på hemmaplan testar bolaget samma typ av fordon i Pittsburgh och Portland. Det är dock Europa som har kommit längst på området. Bland annat har Storbritannien avsatt två miljoner pund i en fond avsedd för elektrifierade transportcyklar – och i mars inledde Royal Mail ett sex månader långt test med åtta stycken el-trikes.

Ett av de företag som tillverkar fordonstypen är Oxfordbaserade Electric Assisted Vehicles Limited (EAV). Deras modell P1 kombinerar el med pedaler, men rullar på fyra hjul. Fordonet är 1,9 meter långt och en meter brett. Vikten ligger på 75 kg – samtidigt kan P1 lasta upp till 150 kg.

Ett fordon för leveransföretag i innerstäder

Från och med juli ska ett antal exemplar av P1 rulla i flera brittiska stadskärnor. Föraren gasar upp fordonet till 10 kilometer i timmen, och sedan är det dags att börja trampa. Batteri- och benkraft ger tillsammans en toppfart på 24 kilometer i timmen. En laddning ska räcka till 32 kilometers körning om man använder full batteriassistans – och batteriet byter man snabbt och enkelt.

Även om P1 redan har tak och en full vindruta så planerar EAV en version där förarplatsen är helt innesluten, som ska kunna användas i kallt väder. Eventuellt kan det även bli tal om en version som tar passagerare, samt en tjänst för uthyrning av fordonen.

– Den här typen av fordon kommer passa in i den mixade fordonsflotta som alla typer av leveransföretag i världens innerstäder behöver. Och i extremt stränga- eller nollutsläppszoner kan den här formen av transport navigera över cykelbanor, zoner för gångtrafikanter – och lagligt parkera var som helst utan att behöva oroa sig för böter. De utgör också den mest tillgängliga kortsiktiga lösningen för elektrifiering när den infrastruktur som krävs för att ladda de här fordonen är så liten, och de löpande kostnaderna så små, säger Adam Barmby, grundare av Electric Assisted Vehicles Limited till New Atlas.