Påsken blir hemsk för bildelsföretagen

2009-03-20 14:27  
Svenåke Berglie.

Om två till tre veckor, lagom till påsk, kommer de svenska leverantörerna till fordonsindustrin att drabbas av rena konkursvågen.

Det säger branschorganisationen Fordonskomponentgruppens vd Svenåke Berglie till Ny Teknik.

– Alla leverantörsföretag har nu problem. Ingen tjänar pengar, jag får in uppgifter om nya varsel varje dag. Vi närmar oss den värsta tiden om vi ser till företagens likviditet, säger han.

Tre allvarliga orsaker till påskkrisen
1. En orsak till att konkurserna kan komma så snabbt som till påsk beror delvis på de långa produktionstopp som bil- och lastbilsföretagen införde under jul- och nyårshelgen.

De pengar som i normala fall skulle ha flutit in till underleverantörerna uteblir.

2. Samtidigt har uppsägningarna och andra besparingsåtgärder som bildelsföretagen själva satt in inte hunnit ge någon effekt. Det brukar ta ett halvår innan resultaten kommer.

3. En tredje orsak är att bankerna blivit allt striktare med krediter. På sistone har flera leverantörer fått redan beviljade krediter indragna.

Kritik mot Maud Olofsson
Det statliga stöd som beviljas av Almi har i det stora hela inte haft någon effekt.

– Almi har gjort ett bra jobb. Men risken är uppenbar att det är för sent med statliga insatser, säger Svenåke Berglie.

En som däremot inte gjort ett bra jobb är näringsministern Maud Olofsson, anser Svenåke Berglie.

– Almi tillåts bara att ge understöd till företag med mindre än 250 anställda. Det vore hur enkelt som helst för näringsministern att införa ett direktiv som ger Almi rätt att även stödja större företag, säger han.

Utlänningarna lämnar Sverige
Följden av den väntande konkursvågen är inte bara arbetslöshet. Hela det svenska fordonsklustret försvagas. Det i sin tur kan leda till att fler och fler av de stora utländska leverantörsföretagen flyttar ut ur Sverige.

– Jag vet flera av de utländska företagen som funderar på att lämna Sverige, eller möjligen ha någon agent här.

Det som Volvo Personvagnar, Saab, kanske också Scania och AB Volvo, skulle behöva i det här läget är en stark leverantörsbas, anser Svenåke Berglie, starkare än idag.

- I Tyskland, Frankrike och andra biltillverkande länder har fordonsföretagen medvetet byggt upp sin inhemska leverantörsbas. Det har knappast varit ett mål för Volvo Personvagnar och Saab – som i snitt bara har 20-25 procent svenska komponenter i sina olika bilmodeller.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt