Paket med drönare är grönare

2017-06-08 12:01  

Är paket levererade med drönare mer skadliga för miljön? University of Washington har jämfört koldioxidutsläppen mot lastbilar. Resultatet visar att flygfarkosten i vissa fall är ett grönare alternativ.

Redan 2013 utannonserade Amazon sina planer på att testa varuleveranser med drönare. Hur miljösmart är det då att få sitt paket släppt vid farstukvisten? Det krävs mycket energi för att lyfta ett föremål vertikalt och transportera det genom luften. Den enkla premissen borde innebära att det är mer miljövänligt att få sitt paket levererat på hjul, men nu visar en studie att detta inte nödvändigtvis är fallet.

Det är University of Washington som har undersökt skillnaden i koldioxidutsläpp mellan paket levererade med drönare – kontra traditionell transport. De drog upp 10 leveransscenarion omkring Los Angeles, med en bredd av produkter skickade till 50-100 adresser.

Lastbilarna kunde packas fulla, medan drönarna bara kunde ta ett paket för att sedan återvända till sin bas. Forskarna trodde att drönarna skulle vara chanslösa, men resultatet överraskade.

– I slutändan var jag fascinerad över hur energieffektiva drönare är i vissa sammanhang. Lastbilar är bättre på att klara av tyngre laster, men för riktigt lätta paket är drönarna fantastiska, säger Anne Goodchild professor vid University of Washington till Engineering & Technology.

Så fort en leveransbil har få stopp på sin rutt slår vågskålen över till flygleveransens fördel. Professorn konstaterar att drönaren kan vara ett praktiskt och miljövänligt alternativ för den sista leveranssträckan i mer glesbefolkade områden.

Läs mer:

Läs mer: Världens första kommersiella drönarlinje öppnad

Leveranser från luften ligger inte långt borta. I december förra året genomförde Amazon Prime Air sin första leverans i Cambridge, England. Deras första drönare kunde lyfta vikter upp till 2,2 kg – och 86 procent av de paket som företaget skickar väger faktiskt mindre än så. Sedan dess har Amazon även utvecklat en mer flygplanslik version, och med hjälp av naturlig lyftkraft klarar den sträckor på 24 mil – i hastigheter upp till 88 km/h.

Företaget uppger att de testar många olika typer av farkoster, men i USA sätter Federal Aviation Administrations regelverk käppar i hjulen. FAA har dock gett Amazon en licens för att genomföra tester på amerikansk mark. Andra företag är intresserade av den nya tekniken – bland annat Walmart. Kedjan har insett att 70 procent av USA:s innevånare bor mindre än 8 kilometer från ett av företagets varuhus, och nu har Walmart bett FAA om tillstånd för egna tester.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!                        

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt