Pajalas malmbilar kan bli elektriska

2012-03-08 10:49  

”Tråd-tradare” kallar kommunikationsminister Catharina Elmsäter-Svärd de stora eldrivna malmdumprar som kan komma att gå mellan Pajala och Svappavaara – om hennes vision blir verklighet.

Malmtransporterna från den nya järnmalmsgruvan i Kaunisvaara utanför Pajala bör kunna ske med modern trådbussteknik, menar Catharina Elmsäter-Svärd som nu ger Trafikverket i uppdrag att snabbutreda frågan.

Det är bråttom, för redan nu har den nya omlastningsterminalen i Pitkäjärvi några kilometer från Svappavaara börjat byggas.

Dit ska malmen från Northlands Resources gruva i Kaunisvaara köras med stora truckar för att sedan lastas om till järnväg för vidare befordran till hamnen i Narvik i Norge.

Det är 15 mil mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi. Att bygga en järnväg för att få ut Kaunisvaaramalmen till Svappavaara och malmbanan mellan Luleå och Narvik anses för dyrt.

En dubbelspårig järnväg skulle kosta uppemot 10 miljarder kronor att bygga – investering som svenska statens förväntas stå för.

Därav Catharina Elmsäter-Svärds intresse för att elektrifiera landsvägen i stället. Det skulle bara kosta 1,5 miljarder kronor, plus 1 miljard för att förstärka vägen så att den klarar de tunga transporterna.

Den metod för elektrifiering av vägen som Trafikverket nu ska titta närmare på är ett projekt som Trafikverket självt varit engagerat i, Elektriska Vägar, vars idé är att låta tunga landsvägstransporter gå på el från luftledningar som gamla tiders trådbussar, men med allra senaste strömavtagartekniken.

Projektet är en del av det statliga fordonsforskningsprogrammet FFI och finansieras till hälften av Energimyndigheten.

I projektet ingår Trafikverket, Hägglunds BAE Systems, Balfour Beatty, Elforsk, Mälardalens Högskola, Robotdalen, Scania och Volvo.

Projektet har framför allt gått ut på att ta fram teknik för strömavtagare som kan kopplas i och ur i farter upp till 80 kilometer i timmen. Den nya strömavtagartekniken presenterades i en rapport från företagen Svenska Elvägar och Projektengagemang.

Det amerikanska företaget Euclic i Ohio har lagt upp en video på Youtube som visar riktigt tunga malmtransporter med truckar och luftledningar.

Läs om Kaunisvaara-gruvan här.

Fyra svenska elvägsprojekt

Svenska Elvägar AB som förespråkar luftledningar på 100 mil Europavägar från Malmö och norrut till Stockholm och Göteborg. Svenska Elvägar är grundat av Anders Nordqvist, som har sin bakgrund i åkeribranschen, och Harry Frank, professor vid Mälardalens högskola och tidigare på ABB. Elvägar samarbetar med Trafikverket.

Elways AB förkastar luftledningsmodellen och arbetar i stället med att lägga strömskenor i vägbanan på de stora Europavägarna och riksvägarna. Elways är grundat av den prisbelönte ABB-ingenjören Gunnar Asplund och har samarbete med KTH, NCC och Energimyndigheten.

AB Volvo samarbetade tidigare med Elways men är nu i lag med franska Alstom, som har flera projekt i Frankrike med konduktiva ström från marken.

Scania samarbetar med Bombardier om induktiv laddning via vägbanan. Bombardier har ett sådant projekt i tyska Bauzen kallat Primove.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL