Fordon

På Drakenvingen – 46 år senare

Acrodeltaförarna på samma ställe, 1964 och 2010. Övre raden: Åke Christiansson var reserv och speaker på uppvisningarna, Hasse Jonsson var fyra i gruppen och Peter Forssman som var tvåa. Längst fram från vänster: Claes Jernow, gruppchef (nu 83 år), Boris Bjuremalm som var den enskilde uppvisningsflygaren i gruppen, Inge Andersson var trea i gruppen. Foto: Bo Dahlin och Jarl Åshage
Hela gänget bakom renoveringen av Drakenplanet på Tullinges gamla flygflottilj F18. Nymålad stjärtfena med uppvisningsgruppen Acro Deltas logotype. Klicka för större bild.
Den klassiska bilden på de sex Acro Deltas-planen och deras piloter från 1964. Klicka för större bild.
Till salu: Ensitsig jaktversion av Saab J35 Draken av 1964 års modell. Det här planet har flugit totalt 1 442 timmar. Pris 175 000 dollar. Rena reapriset, som de säger i Göteborg. Foto: Wolfe Aviation
Det gjorde stor succé på en flyguppvisning i Reno 2003 där det visade upp sin unika dubbeldeltavinge och sin snabba flykt. Planet sponsras av de lokala Sabbhandlarna i Sacramento i Kalifornien. Foto: Wolfe Aviation
Köparkandadater har funnits under årens lopp, men de har backat ur affären allteftersom flygbränslet stigit i pris. Med full efterbrännkammare påslagen stiger planet 10 000 meter på en minut. Men då drar det också 400 liter flygbränsle på den minuten. Foto: Wolfe Aviation
Saab byggde totalt 612 stycken J35 Draken mellan åren 1955 och 1972, varav 63 gick till Danmark och Finland och 24 till Österrike. Det var Sveriges första stridsflygplan som kom upp i dubbla överljudshastigheten. Foto: Wolfe Aviation
Det amerikanska planet är desarmerat från de ursprungliga 30 millimeters automatkanonerna (två stycken), Sidewinder-robotarna och övriga bomber, raketer och missiler som hörde till beväpningen. Foto: Wolfe Aviation
Planet har en maxhastighet av Mach 2.0 på 11 000 meters höjd, flyger i Mach 1,1 på 100 meters höjd och har cruising speed på Mach 0,9. Motorn är en Volvo Flygmotor RM 6C Afterburning Turbojet. Foto: Wolfe Aviation
Utanför Autoseum i Simrishamn står denna svenska Drakenveteran uppställd - utan motor. Den är riktigt sliten och ser ut som om den varit med i kriget, men ägaren, bilhandlaren Nisse Nilsson ska måla om planet i vinter. Foto: Lars Anders Karlberg
Denna spaningsversion av J35 Draken ägdes tidigare av Skokloster Motormuseum men hamnade på Autoseum i Simrishamn när Autoseum tog över Skoklosters motorsamling. Foto: Lars Anders Karlberg

I går återförenades flygvapnets berömda stridspiloter i uppvisningsgruppen Acro Deltas vid resterna av den gamla flygflottiljen F18 i Tullinge söder om Stockholm.

Publicerad

Den gamla jaktflottiljen F18 var en av de flygflottiljer som fick det vackra deltavingade stridsflygplanet J35 Draken när det började levereras ut från Saabverkstäderna i mitten av 1960-talet.

Då var Drakenplanen silverfärgade. Ingen målning utan ren oxiderad aluminium.

De skickligaste piloterna bildade uppvisningsgruppen Acro Deltas och fick måla sin blågula logotype på planens stjärtfena.

På den berömda bilden från 1964 – ett år efter att F18 fått sina Drakenplan – sitter Acro Deltas uppflugna på vingen till ett av planen.

Och i går torsdag, när F18 Kamratförening, firade jubileum vid de sista resterna av den gamla flottiljen, rullade man fram sin klenod – världens enda kvarvarande Drakenplan med Acro Deltas vapen målat på stjärtfenan.

Hela Acro Delta-gänget – nu 46 år äldre – klättrade upp på vingen och satte sig i samma ordning som på den ursprungliga bilen.

Längst fram till vänster sitter gruppchefen Claes Jernow, han är nu 83 år gammal.

Bredvid honom sitter Boris Bjuremalm, den enskilde uppvisningsflygaren i gruppen och bredvid honom Inge Andersson, trea i gruppen.

På övre raden sitter Åke Christiansson, reserv och speaker på uppvisningarna. Bredvid honom sitter Hasse Jonsson, fyra i gruppen och längst ut Peter Forssman, som var tvåa i gruppen under uppvisningsflygningarna.

- Vi är mycket ledsna över att ingen tycks vilja bevara några minnesmärken över flottiljen, säger Jarl Åshage, redaktör för föreningens tidning F 18-kamraten, till Ny Teknik.

Kamratföreningen vill montera upp sitt Drakenplan i en vagga på en pelare och placerade den vid F 18:s gamla kanslihus, ett av de få kvarvarande flottiljbyggnaderna i det som i dag är  bostadsområdet Riksten i Botkyrka kommun.

- Byggföretaget Peab har lovat att sponsra pelaren med 350 000 kronor. Men kommunen säger sig inte vilja ha något militärt i området  utan hänvisar till en plats i skogskanten nära Rikstens gård, säger Jarl Åshage.

Men skogskanten är inget alternativ för kamratföreningen.

- Det är ett kulturminne från tiden med flygflottiljen. Får inte planet sättas upp enligt vårt önskemål kommer det att flyttas till Tekniska museet, säger Jarl Åshage.

Strippades på godsaker

Det Drakenplan som Acro Deltas-veteranerna återsåg i torsdag levererades till F18 1963 och ”konserverades” tio år senare.

Det flögs till F 16 1993 när den flottiljen firade 50 år. Planet blev sedan stående på F 16 och glömdes i det närmaste bort.

Men 2003 fick F 18 Kamratförening löfte om att hämta hem det. Planet parkerades i olika hangarer men var inte särskilt välbevakat och blev avplockat på både det ena och det andra.

Bakkroppen demolerades under någon av transporterna till de olika hangarerna, stjärtfenan stals liksom främre delen av noskonen med pitårören, huven fick krosskador, spaken stals och en hel del bultar på vingarna.

Hur får man tag i reservdelar? Jo på flygvapnets skjutfält i Vidsel i Norrbotten fanns en mängd gamla Drakenvrak som använts som måltavla när Viggen och andra modernare plan övade målskjutning.

Både bakkropp och noskon kunde hämtas från Vidsel medan den nya fenan kom från Örebro flygklubb och nya huven från Arboga robotmuseum, berättar Jarl Åshage, redaktör för F 18 Kamratföreningens tidning F 18-kamraten.

Planet skrapades ren från kamoflagefärg så att den gamla silverfärgen kom tillbaka. Och fenan målades med Acro Deltas-märkningen, som ursprungligen ritats av Bertil Skogsberg.