Otto Aviation visar upp världens snålaste passagerarflygplan

2020-09-08 15:55  

Nu har Otto Aviation avtäckt sin kommande modell med plats för sex passagerare. Celera 500L sägs bli marknadens mest bränsleeffektiva passagerarflygplan.

Deras prototyp har en marschfart på 724 km/h och tar sig 4 500 nautiska mil på en tankning, vilket motsvarar 8 334 km. Bakom räckvidden ligger en bränsleförbrukning mellan 13 liter per 100 km och ned till 9,4 liter per 100 km. Det skriver Inceptive Mind. Med andra ord kan den nå samma nivå som en mellanklassbil drog för inte så många årtionden sedan.

Nordamerikanska Otto Aviation hävdar att deras kommande privatjet är världens mest bränsleeffektiva kommersiellt tillgängliga flygplan. Celera 500L har plats för sex motsvarande förstaklass-säten och modellen designades för att vara snål utan att tappa topphastighet eller räckvidd.

Längst bak i flygkroppen sitter stötstångsmotorn A03 från Raikhlin Aircraft Engine Developments. Det är en högeffektiv diesel-V12:a med flera stegs turboladdning, och den kan köras på jetbränsle, flygfotogen eller biodiesel.

Foto: Otto Aviation

Designen av den cigarrformade flygkroppen såväl som vingarna och stjärten utnyttjar laminär strömning, som följer parallella linjer utan att blandas. Detta är en starkt bidragande faktor bakom den låga förbrukning som även gör Celera 500L till ett av de miljövänligaste flygplanen i sin klass.

Läs mer: Passagerarplanet blir snabbare än Concorde

Enligt Otto Aviation är koldioxidutsläppen 80 procent lägre än för en genomsnittlig privatjet och 40 procent lägre än de mest moderna passagerarflygplanen i linjetrafik. Utsläppsnivåerna slår redan de mål som Federal Aviation Administration och Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO har satt för flyget till efter 2030 – detta med 30 procent.

En annan fördel med den låga förbrukningen är att biljettpriset för en privatjet ska kunna matcha en vanlig förstaklassbiljett. Flygkostnaden ska ligga på 328 dollar i timmen, att jämföra med 2 100 dollar för andra moderna privatjets.

Läs mer: Airbus passagerarflygplan lyfte och landade autonomt 30 gånger

Förra året genomfördes den första provflygningen med Celera 500L, och sedan dess har man hunnit med ytterligare 30 tester. Otto Aviation räknar med att deras modell ska genomgå FAA:s certifiering under 2023 med leverans av flygplan till kunder under 2025

John Edgren

Mer om: Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt