Fordon

Otakt för elbilar och laddstolpar

Elbilsveteranen Tommy Engkvist med sin hemmabyggda snabbladdare som ger 10 kW med 16 A och 20 kW med 32 A. Foto: Lars Anders Karlberg
Fortum och Nissan ska bygga upp ett nät av snabbladdningsstolpar längs E18 och E4. Foto: Stefan Nilsson
Emilia Käck, elbils- och laddningsexpert på Fortum.
Andrea Haag, miljö- och säkerhetschef på QKQ8.

Elbilar och laddstolpar är i osynk. Tiotals miljoner satsas nu på snabbladdningsstolpar över hela Sverige. Men få elbilar kan utnyttja snabbladdningen. Och alla bilar går inte till alla stolpar.

Publicerad

Elbilsveteranen Tommy Engkvist i Huddinge har byggt sin egen snabbladdare för att kunna köra sin Peugeot Partner i jobbet hela dagarna. Han var en av de inbjudna gästerna när elbolaget Fortum och biltillverkaren Nissan förra veckan invigde en snabbladdningsstolpe vid McDonalds hamburgerrestaurang i Kungens kurva.

Nissan och Fortum ska tillsammans förbinda de fyra nordiska storstäderna med supersnabba laddstolpar för både likströmsladdning (DC) och växelströmsladdning (AC).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här