Fordon

Oro för Stirlingmotorns framtid

Kockums vibrationsfria Stirlingmotor drivs av flytande syre och diesel i en förbränningskammare under tryck. Stirlingmotorn ersätter batterier, ger en tyst gång och längre tid under vatten. Kockums nya ubåtsmotor Mark III är på 75 kW. Foto: Kockums
Fredrik Forslund.
Peter Karlsson.

Kockumsingenjörerna i Malmö är oroliga för framtiden för den unika svenska Stirlingmotorn. Trots den nya ubåtsordern saknar de besked om vad som ska hända med motorutvecklingen.

Publicerad

Kockums meddelade i dag att man får ordern att konstruera nästa generations svenska ubåt åt det svenska försvaret och att ubåtskompetensen i Malmö ska bevaras till stora delar.

-Men vi svävar fortfarande i ett vakum. Man har sagt upp lokalen där vi jobbar och som omfattar 4 000 kvadratmeter där vi har en massa utrustning. Så om fyra månader står vi på gatan om inget händer, säger Fredrik Forslund, fackligt aktiv sjöingenjör på Stirlingenheten på Kockums i Malmö, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här