Fordon

Örnsköldsvik först i världen att flygledas på distans

Kontrollcentralen i Sundsvall.
Klicka på bilden för en större version. Flygledarna ska sitta i Sundsvall och dirigera planen på 15 mils avstånd med hjälp av kameror. Grafik: Jonas Askergren och Anders Vikhult

Alla tillstånd är klara. Örnsköldsvik flygplats blir världens första flygplats där flygledningen görs på distans.

Publicerad

Transportstyrelsen ger LFV tillstånd att fjärrstyra flygledartornet i Örnsköldsvik från Sundsvall. Därmed blir flygplatsen först i världen med trafikledning på distans.

Tekniken har utvecklats av försvarskoncernen Saab i samarbete med LFV. Målet är att sänka kostnaderna för flygledning på mindre orter där flygtrafiken är gles. Att i stället låta en central flygledning hantera flera små flygplatser blir billigare än att ha fem–sex flygledare som turas om att bemanna varje torn.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här