Örnen inte ensam om att krascha

2011-09-14 13:56  
En RQ-7 Shadow 200 under Irakkriget - de år så flest Shadows kraschade. Foto: US Army

Nödlandningen av svenska Örnen i Afghanistan den 21 augusti i år är ingen sensation i branschen. Obemannade flygplan kraschar hela tiden – och allra värst är just typen Örnen.

Ny Teknik skrev i går om incidenten med ett av de tre obemannade spaningsplan, UAV 03 Örnen, som Sverige använder i USA. Planet, som väger 170 kilo, fick motorfel, tvingades nödlanda med skador som följd.

Örnen, som sedan den 1 augusti i år stöttar den svensk-finska Isafstyrkan med flygspaning heter i verklighet Shadow 200B och leverereras av amerikanska AAI Corporation.

Shadow finns i olika storlekar och är ett av de mest sålda mindre taktiska obemannade flygplan som används av militära styrkor över hela världen.

Men Shadow är också den UAV-typ som kraschat oftast. Under USA-invationen av Irak kraschade totalt 200 UAV-farkoster varav 89 Shadow-plan, enligt dokument som Wikileaks publicerat.

Enligt sajten Drone Crash Database kraschar de mindre UAV-planen, dit Shadow hör, så ofta att det knappt går att hålla räkningen.

Men också de stora UAV-planen, typ amerikanska Predator som kan bära bomber, kraschar hela tiden.

Hittills i år har 13 större UAV-plan kraschat, enligt Drone Crash Database. De flesta har kraschat i Afghanistan, där de flesta UAV:erna opererar.

Under både 2010 och 2009 kraschade drygt 20 större UAV:er per år.

Sajten Drone Crash Database säger att om man skulle räkna alla krascher för mini-UAV:er skulle dessa rapporter svämma över i databasen.

 

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt