Opel chockhöjer priset på populära elbilen

2017-11-07 14:44  
Opel höjer priset på sin Amera-e. Foto: Opel

Först en försäljningssuccé, sedan säljstopp – och nu en kraftig prisökning. Historien om Opel Ampera-e blir allt underligare.

Opels Ampera-e är inte bara nydanande i avseendet att det är en av de första ”folkelbilarna” – den har även haft en marknadsutveckling olik alla andra.

För ett par veckor sedan rapporterade Tek.no att Opel bett handlarna i Norge att sluta sälja elbilen.

Detta för att tillverkaren inte kunde få fram tillräckligt med bilar – och att väntetiden dragit iväg till över ett år.

– Om man önskar så kan man ställa sig på väntelista. För de som eventuellt beställer en bil nu talar vi som tidigast om en leverans 2019, kommenterade Opels norska informationschef, nyheten då.

Nu har Ampera-e-köparna drabbats av en ny udda ”affärsmetod” – Opel har valt att öka priset på bilen. Och inte lite heller, 45 000 norska kronor mer ska bilen kosta. Prisökningen kommer dessutom som lök på laxen för de som är sugna på en bil – årsmodell 2018 har nämligen redan fått en prishöjning på 15 000 NOK.

Läs mer:

Läs mer: Eon bygger 10 000 laddstolpar i Europa till 2020

Totalt sett innebär det att en ny bil nu kostar 20 procent mer än en 2017. Dessutom gäller det även för beställda bilar – vilket innebär att de som skrivit upp sig på väntelistan måste hosta upp än mer kosing när det blir dags att hämta ut bilen.

– Det här är tuffa nyheter, inte minst för våra återförsäljare. Och naturligtvis även för kunderna, säger PR-chefen Stein Pettersen till norska Dinside.

Enligt Pettersen är det inte mycket Opel Norge kunnat göra för att stävja prishöjningen. Bakom beslutet står General Motors som tidigare ägde Opel.

– Detta är rätt och slätt resultatet av att GM sålde Opel till PSA. Priserna på bilen har ökat i hela Europa. I fredags ökade de priset på Ampera-e i Holland med 5 700 euro

Och just att GM verkar vilja begrava sin tidigare elbil är något som flera är inne på.

– Arrogansen mot kunder och handlare är utan motstycke i historien. Det luktar helt klart att de inte vill sälja de här bilarna i Europa, säger Per Morten Merg, förlagschef för Bilförlaget till Dinside.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt