Omtalade elbilen ska byggas i Sverige

2017-03-15 09:00  
Så här ser framtidens elbil ut, om Team Uniti från Lund får bestämma. Uniti väger 400 kilo, har en räckvidd på 150 kilometer och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Under skalet sitter en AC-motor på 15 kilowatt och ett natriumjonbatteri på 11 kilowattimmar. Foto: Team Uniti

Den omtalade elbilen Uniti ska byggas i en ny fabrik i Sverige. Samtidigt har företaget från Lund ingått ett partnerskap med Siemens.

Svenska Uniti vill skaka om fordonsindustrin med en stadsanpassad elbil som på flera sätt skiljer sig från traditionella fordon. Den ambitionen fick 570 investerare från 48 länder att bidra med drygt 10 miljoner kronor under en crowdfundingkampanj förra hösten.

Nu står det klart att Uniti ska tillverkas i en ny fabrik i antingen Landskrona eller Malmö. Fabriken kommer att vara fullt automatiserad och enligt Uniti ”den första i sitt slag i världen”.

”Fabriken kommer att vara en del av industri 4.0 med ett fokus på hållbar utveckling av kompositer till lätta eldrivna fordon och automatiserad produktion... fabriken kommer att vara kapabel att producera 50000 enheter det första året”, skriver Uniti i ett pressmeddelande.

Läs mer:

Läs mer: ”Vårt team består inte av bilmänniskor”

En samarbetspartner kring den nya fabriken är Siemens PLM i Norden. PLM står för product lifecycle management, vilket innebär den process där en produkts fullständiga livscykel hanteras. Med mjukvara från Siemens ska produktionsprocessen planeras virtuellt innan den blir verklighet i den fysiska världen.

– Vår plm-portfölj har blivit så pass fulländad med våra nya förvärv att det första fordonet som rullar av produktionslinjen kan säljas direkt till kund utan att några testfordon måste produceras, säger Mats Friberg, vd på Siemens PLM.

– Partnerskapet med Siemens är grundläggande för våra långsiktiga planer eftersom vi nu har möjligheten att inte enbart utveckla en hållbar bil, utan även tillverka den på ett hållbart sätt i stor skala, snabbare och med väsentligt mindre kapitalinsats, säger Lewis Horne, vd på Uniti Sweden.

– Vår fullt automatiserade produktionslinje kan i princip ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet.

Läs mer:

Läs mer: Stort intresse för nya elbilen från Lund

Samtidigt för Uniti samtal med Media-Saturn och Bosch kring avtal om servicetjänster. Vad gäller distribution har det svenska företaget ”avtal om distribution i stor skala” på gång.

Uniti ska premiärvisas senare i år. Den första leveransen är planerad till början av 2019. Bilen kommer att kosta omkring 200000 kronor.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt