Ombyggd dieseljätte drar tyngre malmtåg

2010-04-16 14:44  

Sveriges tyngsta diesellok T46 visas nu upp i helt ombyggd skepnad. Trots ny starkare motor minskar energiförbrukningen.

Gruvföretaget LKAB fick sina första specialbyggda T46or från Nohab åren 1973 - 74. De fyra loken används för att dra in malmvagnar i gruvorna i Kiruna och Svappavaara, där de lastas innan det är dags för de stora eldrivna Iore-loken att dra tågen vidare mot utskeppningshamn.

De gamla T46-orna har en särskilt smal profil för att få plats i gruvorna. De har byggts om en gång tidigare, men med de allt tyngre malmtågen med lastvikter på 8200 ton behövdes nya starkare lok.

Valet stod mellan nyanskaffning eller total ombyggnad. Det senare alternativet visade sig mest ekonomiskt fördelaktigt.

Från det gamla loket har ram och boggier sparats, annars är det mesta utbytt. Den nya dieselmotorn, en 50 liters commonrailmotor från Cummins, ger högre effekt samtidigt som bränsleförbrukningen minskar 25 procent och utsläppen med 70 procent för att uppfylla kommande EU-krav.

- Ett exempel på hur bränsleförbrukningen kan minska är att huvudmotorn inte behöver gå när loket väntar, berättar projektledaren Thomas Nordmark på LKAB. I stället startas ett litet dieselelverk ombord.

En annan stor skillnad mot de ursprungliga T46orna är att den tidigare mittmonterade förarhytten nu har bytts mot två hytter, en i vardera ändan av loket. Det förbättrar ergonomin för lokförarna. Reglagen har placerats så att förarmiljön påminner om den i de elektriska Iore-loken. Lokförarna kan behövas i båda loktyperna, och då är det en fördel att förarmiljön är sig lik.

Det sexaxliga loket har en axellast på 25 ton, alltså en totalvikt på 150 ton. Startdragkraften är 450 kN.

Den ombyggda loktypen kallas för T46 GPC, Green Power Concept. Det har färdigställts i samarbete mellan LKAB och företaget Euro Maint Rail. Totalt ska tre lok levereras till årsskiftet 2011 - 2012.

Uppdaterad version

Håkan Abrahamson

Mer om: LKAB Malmtåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt