Om tio år kör bilen sig själv

2009-11-20 13:33 Hans Dahlquist  
Avslappnad resa i konvoj.

Om tio år har vi konvojer av självgående bilar på de europeiska motorvägarna. Det är åtminstone syftet med EU-projektet "Sartre", där Volvo Personvagnar har en nyckelroll.

Med en morgontrött suck kör du upp på motorvägen för att avverka de vanliga fyra-fem milen innan du är framme på jobbet. Men sedan ett par veckor är det inte lika trist. Nu kopplar du upp dig till internet, till något av företagen som säljer ”bilkonvojer”. Du får veta att det kör en karavan av självgående bilar någon kilometer bakom dig.

Du saktar in, och när konvojen, sex- åtta bilar på rad, passerar hakar du på och ansluter som sista bil. Efter att du kopplat in dig till ledarbilen – en taxi, lastbil eller annat fordon med en förare som är välbekant med sträckan - kan du börja slappna av. Bilen tar över. Den klarar sig själv, håller rätt avstånd, styr, håller hastigheten, bromsar om det behövs.

Själva kan du ägna dig åt att snacka i telefon, läsa tidningen, skriva på laptoppen eller slumra in en stund.

När du börjar närma dig jobbet meddelar du bara ledarbilen och svänger ut från konvojen. Räkningen från företaget som tillhandahållit denna service kommer senare.

En utopi?

– Nej. Det kommer att krävas en del teknikutveckling, provningar och testningar. Men de grundläggande tekniska systemen finns redan, till exempel farthållare, autonoma broms- och girsystem, säger Volvo Personvagnars säkerhetsexpert Erik Coeling på telefon från brittiska Cambridge där Sartregruppen har strålat samman.

En större svårighet än de rent tekniska är möjligen att förmå bilförare att verkligen lita på de tekniska lösningarna, tror han.

Innan allt kan fungera måste också lagar och bestämmelser skrivas om. Och dessa skiljer sig åt mellan olika länder.

I Sartreprojektet, som startade för någon månad sedan, är Sverige det land som har flest representanter - förutom Volvo Personvagnar även Volvo AB och det tekniska institutet SP.

Projektet leds av brittiska Ricardo UK Ltd. Övriga deltagare är Idiade och Roboter- Tecnalia från Spanien. Tyskland representeras av IKA, ett institut vid universitetet i Aachen.

Att EU satsar på projekt Sartre beror dels på att man räknar med en 20-procentig minskning av bränsleförbrukning för dem som kör i en konvoj, dels på att olyckorna förväntas minska. Dessutom ska trängseln på vägarna reduceras.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt