Olycksplanets vinge bröts av

2019-07-15 15:08  
Flygplansdelar lyfts upp på en bärgningsbil dagen efter den flygolycka där nio personer omkom. Foto: Erik Abel / TT

Delar av en vinge på flygplanet som kraschade i Umeå på söndagen bröts av i luften. Nu stoppar Svenska Fallskärmsförbundet tillfälligt alla fallskärmshoppningar med flygplansmodellen.

Statens haverikommission ska utreda hur olyckan kunde inträffa. Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, och två andra utredare har besökt olyckplatsen under måndagsförmiddagen och bekräftar att delar av en av flygplanets vingar har brutits av, rapporterar Dagens Nyheter.

– Det stämmer. En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger Peter Swaffer till tidningen.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position. Men utifrån dessa källor går det inte att se vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, enligt Swaffer.

Stoppar flygplansmodellen

Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppar nu tillfälligt alla fallskärmshoppningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan. Två andra fallskärmsklubbar i Sverige använder flygplansmodellen i dag.

– Vi gör ett temporärt stopp tills att vi fått mer fakta och information om hur vi ska förhålla oss. Det innebär inte att vi avbryter all hoppning under tolv månader med den här flygplanstypen, men vi gör ett temporärt stopp och gör en otroligt noggrann research – vad och vilka åtgärder ska vi vidta med hänsyn till den här tragedin? säger Per-Olov Humla, ordförande för SFF.

Ombord på planet fanns en grupp fallskärmshoppare och samtliga omkom. Förbundet ska nu samla in så mycket information som möjligt om flygplansmodellen och därefter göra en ny bedömning om huruvida det är säkert att fortsätta använda flygplanet eller inte, säger Per-Olov Humla.

– I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara säger att vi fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger han.

"Kändes surrealistiskt"

Olycksutredningar tar vanligen upp till tolv månader. Planet som störtade var tillverkat i Australien. Enligt Peter Swaffer kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands.

Planet är en flygplansmodell som i regel är knappt nio meter lång, med propeller på nosen, enligt Swedavia. Tillverkaren skriver till TT att man är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.

Aftonbladet har pratat med en pilot som själv brukade flyga olycksplanet. Han flög ett annat plan i går och vinkade av sina vänner på flygplatsen. Han hörde på radion att de var redo att hoppa.

– Jag tänkte: nu är de i gång, säger han till tidningen, och berättar hur det sedan blev tyst:

– Det kändes surrealistiskt, nyss var de på fyra kilometers höjd, och nu säger de att de har havererat. Det går inte ihop.

Rättsmedicinalverket har kopplats in för att tillsammans med polisens tekniker identifiera de omkomna. Extra personal har kallats in och målsättningen är att identifieringen ska vara klar i slutet av veckan, enligt myndigheten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt