Fordon

Olycksfärjan bärgas med LKAB-teknik

När den kapsejsade lyxfärjan Costa Concordia ska rätas upp sätts förankringarna i havsbottnen med hjälp av borrteknik från LKAB Wassara.

Publicerad

Det 290 meter långa vraket ska bogseras bort under nästa år, men först måste det rätas upp. Just nu vilar det på botten, delvis ovan vatten, utan för ön Isola del Giglio. Det är ett populärt turistmål med känslig havsmiljö.

Costa Concordia vilar på en brant sluttning och kan i värsta fall sjunka helt och hållet. Därför ska det förankras med tio fundament på landsidan. 15 meter djupa borrhål i berggrunden blir förankringspunkter som sedan också används som mothåll när fartyget ska resas upp på en enorm undervattensplattform. Totalt görs 120 borrhål och arbetet beräknas ta upp till ett år.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här