Olofsson och Littorin: - Vi ordnar fram pengarna

2009-12-21 16:36  
Näringsminister Maud Olofsson och arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin. Foto: Bertil Ericsson/Scanpix

Saabkrisen får näringsminister Maud Olofsson och arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin att trycka på knappen "Code Red" och skaka fram en halv miljard kronor till Trollhättan och kringliggande kommuner.

- Vi har full beredskap för de platser som drabbas hårdast. Totalt satsar vi 542 miljoner kronor på innovation, utbildning och arbetsmarknadsåtgärder. Dessutom har vi börjat skriva på en ansökan om extra pengar från europeiska globaliseringsfonden.

Det var beskedet från Maud Olofsson och Sven-Otto Littorin på presskonferensen i regeringskansliets lokaler i gamla postpalatset på Mäster Samuelsgatan 70 halv fem på måndagseftermiddagen.

Läs hela regeringen promemoria om Saabåtgärdena här.

Tunt halmstrå i Trollhättan
Då hade de tillsammans med sina tjänstemän suttit halva dagen med representanter för de värst krisdrabbade kommunerna i Sverige just nu – Gävle-Sandviken med Ericssons nedläggning och Trollhättan med Saab väntade nedläggning.

– De två regionerna har gemensamt att de är i besvärliga situationer. De är båda föremål för regeringens "läge röd" men de är i olika faser, sade Maud Olofsson.

Just nu är fokus på Trollhättan, Saab Automobile och General Motors.

- Det är ett svårt läge i Trollhättan. Hela tidtabellen är väldigt pressad och halmstået att Saab får leva vidare är väldigt tunt, sade Maud Olofsson på presskonferensen.

Det är GM som har bollen
Både hon och Sven-Otto Littorin planerar för att det blir en ”kontrollerad avveckling” av Saab, som ägaren GM meddelade i fredags.

- Men vi är inte döva. Vi hör att det är andra bud på gång, men nu måste vi förhålla oss till vad GM sagt, sade Maud Olofsson.

Sven-Otto Littorin påpekade att regeringen har bra koll på vad som i värsta fall kan hända i Trollhättan och kringliggande kommuner.

- Vi försöker ställa upp på de önskemål som Trollhättan och Västra Götaland har, sade han.

Europeiska globaliseringsfonden har pengar
Han sade också att regeringen börjat skriva på en ansökan om stöd från den europeiska globaliseringsfonden för de som eventuellt blir uppsagda på Saab Automobile,

- Vi sökte pengar när Volvo sade upp mycket folk och fick 157 miljoner kronor till utbildningsinsatser för de 1 500 Volvoanställda som blev av med jobbet, sade Sven-Otto Littorin.

Han poängterade att regeringen först började söka för 2 500 arbetslösa men att 1 000 fick jobb innan ansökan hann gå iväg.

Dessa pengar har Sverige redan fått och de har gått till olika utbildningsinsatser, cirka 100 000 kronor per person i genomsnitt.

- Vi kan inte söka innan GM sagt hur de tänker sig den närmaste framtiden för Saab, sade Sven-Otto Littorin.

Saab-paketet

Regeringen pekar ut tre spår - innovation, utbildning och arbetsmarknadsåtgärder.

Utbildning totalt 247 miljoner under 2010 och 2011:

500 fler platser på komvux/yrkesvux från vårterminen 2010.

1000 platser som omfördelas till vårterminen 2010.

500 fler platser på Yrkeshögskolan från höstterminen 2010.

500 nya högskoleplatser till Göteborg och Trollhättan från hösten 2010.

Export, innovation och investeringsfrämjande:

Riskkapitalbolaget Fouriertransform, som bildades i december 2008 och ägs till 100 procent av staten, har 3 miljarder kronor till sitt förfogande, men har hittills bara beviljat pengar till Volvos bränselcellsprojekt.

- Fouriertransform har hittills fått in ett hundratal projektförslag är fullt igång med beslutsprocessen, säger Maud Olofsson.

Underleverantörsprogrammet:

Tillväxtverket får 15 miljoner kronor extra under 2010 och 2011 för att fortsätt med tekniksutvecklingscheckar, ledningskompetens och samordning av exportsatsningar tillsammans med Exportrådet.

Elbilskonceptet ZE Saab 9-3:

Regeringen och Energimyndigheten har satsat 86 miljoner kronor elbilsprojektet ZE Saab 9-3, som leds av Innovatum Teknikpark i Trollhättan.

Minst 100 Saab 9-3-bilar ska konverteras till eldrift med teknik som utvecklats av Electroengine i Uppsala och batteriteknik från Boston Power i Boston.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt