Fordon

Ödesveckan för nya Saab 9-5

Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonsson presenterar nya Saab 9-5 på bilmässan i Frankfurt den 15 september 2009. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Nya Saab 9-5 på Frankfurtmässan i september 2009. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Bilder på Saabchefen Jan-Åke Jonssons privata Saab 9-5 parkerad på Birger Jarlsgatan i Stockholm i söndags. Foto: Erik Lindkvist
Den skånska Gripen finns i logotyperna för både Saab och Scania. Designen är gjord av konstnären Carl-Fredrik Reuterskiöld.

Kommer nya Saab 9-5 någonsin att få se dagens ljus? Den bygger på GM/Opels nya plattform Global Epsilon II som har ett strategiskt värde för GM. Att sälja Saab Automobile skulle innebära tekniken hamnar i konkurrenters händer.

Publicerad

Den här veckan är Saabs ödesvecka.

Ska GM sälja sitt svenska dotterbolag Saab Automobile till den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här