Premium

Nytt världsrekord i energieffektivitet – igen

Vid studenttävlingen Delsbo Electric slogs återigen ett nytt världsrekord i energieffektivitet. Dessutom visades en ny maglevteknik upp.

Publicerad

Tävlingen går ut på att bygga ett så energieffektivt batteridrivet rälsfordon som möjligt och anordnades i slutet av maj.

Årets vinst gick återigen till Högskolan i Dalarna. Fordonet Eximus IV avverkade de 3 360 meterna på Dellebanan med sex passagerare (medelvikt 50 kilo) med förbrukningen 0,603 wattimmar (Wh) per personkilometer. Det kommer att innebära ett nytt officiellt världsrekord när det har registrerats, enligt projekt- och tävlingsledaren Lars Gustavsson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här