Fordon

Nytt material lättar tåget

Motorinkapslingen i sin testrigg. Foto: Fraunhofer ICT

Ett nytt material för att kapsla in motorn i ett dieselmotorvagnståg gjorde motorhuven 35 procent lättare än en metallhuv.

Publicerad

I moderna motorvagnståg ligger motorerna under golvet på passagerarutrymmet, alldeles i närheten av räls och banvall. De måste därför skyddas mot exempelvis kringflygande stenar, men även kunna hindra att olja läcker från motorn ner på banvallen.

I ett utvecklingsprojekt lett av Fraunhoferinstitutet ICT under medverkan av företag som Bombardier, Krauss Maffei, Bayer samt flera högskolor utvecklades en skyddskåpa av polyuretan som visade sig bli 35 procent lättare än en motsvarande kåpa av metall, och som kan tillverkas till 30 procent lägre pris.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här