Nytt Kina-avtal klart för Saab

Saab kämpar på. Nu har biltillverkaren och ägaren Spyker Cars skrivit en avsiktsförklaring kinesiska Pang Da Automobile Foto: Scanpix

Saab Automobile och ägaren Spyker Cars har skrivit en avsiktsförklaring kring en affär med Pang Da Automobile. Bolaget betalar 45 miljoner euro för avtalet kring distribution och tillverkning.

Pang Da är en av Kinas största distributörer av bilar med 1 100 återförsäljare över hela Kina.

–  Både Pang Da och Spyker-Saab är övertygade om att det här partnerskapet ger Saab Automobile och Pang Da möjlighet till bra affärer i Kina – till en början med distribution av Saab-bilar och därefter med tillverkning av Saab I Kina, uppger Victor Muller, vd på Spyker och Saab Automobile.

Pang Da ska betala 30 miljoner euro, det vill säga runt 280 miljoner kronor för omedelbar leverans av nya Saabbilar och ytterligare 15 miljoner euro för fler bilar inom 30 dagar om vissa villkor uppfylls, enligt ett pressmeddelande.

Utöver det köper Pang Da en 24 procentig andel i Spyker Cars för 65 miljoner euro, runt 610 miljoner euro. Det här ska säkra finansieringen av Saabs verksamhet på medellång sikt.

Mr Pang Qinghua, vd för Pang Da, säger i ett pressmeddelande att samarbetet ska ge dem inte bara att distribuera Saab i Kina utan också möjlighet att tillverka bilen genom det delägda bolaget. Det ska förbättra möjligheterna för Saab i landet.

- De nya produkterna som Saab har lanserat sedan det blev en självständig biltillverkare tidigt förra året, till exempel alla nya Saab 9-5 och Saab 9-4X, har varit mycket uppmärksammade. Och med de efterföljanade bilarna tror vi att timingen är perfekt för Saab för den kinesiska marknaden. Vår storlek, finansiella styrka och kompetens utöver vår förmåga att agera snabbt är avgörande för Saabs framgångar i Kina, säger han i pressmeddelandet.

Han säger att han också är väldigt glad att få tillfälle att bli en betydande aktieägare i Spyker som är Saabs moderbolag.

- Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Saabs ledning för att lyckas på bolagets hemmamarknad, säger han.

Pan Qinghua är en av Kinas nya miljardärer. Enligt den amerikanska tidningen Forbes rankning är Pang Qinghua den 86:e rikaste kinesen.

Han har en masterexamen i ekonomi från Fudan University i Shanghai.

Han började sin karriär på ett statligt verkstadsbolag men startade sedan det som är Kinas i särklass största bildistributör Pang Da.

För tre veckor noterades Pang Da på Shanghai-börsen.

- Det var börsnoteringen som gjorde det möjligt för oss att gå in som delägare i Saabs moderbolag Spyker, säger Pan Qinghua i det gemensamma pressmeddelandet med Spyker.

Pang Da har över 1100 handlare runt om i Kina och distribuerar 77 olika bilmärken i 21 kinesiska provinster plus Mogoliet.

I samförståndsavtalet ingår en strategisk allians som består av en 50/50 fördelning i ett joint venture-företag samt en MJV-ägt varumärke i Kina.

Saab Automobile kommer att ha upp till 50 procent i MJV och Pang Da ska vara en utvald tillverkningspartner som äger  resterande aktier. Planen är att i det nya bolaget distribuera Saab-bilar i Kina.

- Vi kommer nu att arbeta hårt för att slutföra avtalen mellan oss och etablera Saab som ett starkt varumärke på världen snabbast växande bilmarknad, säger Victor Muller i ett pressmeddelande.

För att avsiktsförklaringen ska bli bindande avtal krävs att kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken, EIB, General Motors, GM och Riksgälden godkänner avtalet.

Avtalet Spyker-Pang Da

1. Intentionsavtal om ett gemensamt 50-50-ägt bolag för distribution och tillverkning av Saab i Storkina.

2. Pang Da överför 30 miljoner euro till Saab Automobile som betalning för leverans av Saabbilar till Kina.

3. Ytterligare 15 miljoner euro betalar inom 30 dagar för ytterligare leverans av Saabbilar.

4. Pang Da köper in sig i Saabs moderbolag Spyker Cars med 65 miljoner euro och får 24 procent av aktierna i Spyker.

Yvonne Edenholm

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL