Nya Volvon "onödigt snabb"

2010-11-15 12:18  

LÄSARKOMMENTARER. Gjorde verkligen miljöminister Andreas Carlgren rätt när han hyllade den specialbyggda, fyrhjulsdrivna Volvo C70 TE4WDD med fyra elmotorer på vardera 100 hästar? "För mycket", tycker många Ny Teknik-läsare.

Miljöminister Andreas Carlgren (C) marknadsförde i förra veckan elbilar tillsammans med elbolaget Öresundskraft vid ett elbilsseminarium i Helsingborg.

Östkraft hade lyckats samla sexton elbilar av elva modeller på ett och samma ställe - torget utanför Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

Dragplåstret var Uppsalaföretaget Electroengines specialbyggda, fyrhjulsdrivna  Volvo C70 TE4WDD ned fyra elmotorer på vardera 100 hästar.

Med det kraftpaketet kan super-Volvon gå från 0 till 100 på 6 sekunder - utan ett enda gram utsläpp av koldioxid.

- Tveksam uppvisning, tycker många Ny Teknik-läsare.

”Om man ska tänka att bilen drar 0 gram CO2 per kilometer bör man även tänka på hur energin skapats. (…) För att det ska bli rättvist bör samma metod gälla bensinen, etanolen och dieseln. De har alla transporterats någonstans ifrån, bensinen kan komma från antingen USA, Norge, Saudi Arabien mfl, samma gäller dieseln.”, skriver Jens.

Och han får snabbt svar på tal, bland annat av Harald Wallin: ”Även om el-bilen skulle drivas av fossil el-energi så är ett punktutsläpp så mycket lättare att rena, än flera små separata motorer som drivs under ibland ofördelaktiga driftsförhållanden. Tanken att enbart räkna på kolkraft och påstå att detta skulle driva el-bilarna är löjligt, då oljan som processas till bensin lika gärna kunnat användas i kraftverken.”

Signaturen Konsekvent undrar snarare över koldioxidskatten. ”Jag ifrågasätter inte el-bilarnas nytta men hur kommer det sig att en el-bil som laddas med el från el-nätet kan släppa ut 0 g/km CO2?”

Diskussionen tar en ny vänding och signaturen Mythbusters svarar: ”Du får vad du betalar för. Precis som hos ICA. D.v.s. köp förnyelsebart så har du nästan ingen CO2 i hela kedjan (ink byggandet). Men från bilen kommer oavsett inget CO2. Jämför med ex. en diesel så tas inte heller med produktionen och utvinningen av bränslet i CO2 värdet. Sån är lagen.”

Men Leif håller inte med och svarar Mythbuster: ”Du får inte alls vad du betalar för. Startar du en lampa, bastun eller laddar bilen så betyder det att den tillkommande förbrukningen kommer från ett kondenskraftverk någonstans i systemet. Så det är först då systemet inte regleras med miljöstörande kraftproduktion som det går att skriva 0 g CO2, men det kan ju vara svårt för en miljöminister att förstå.”

Karl funderar på alternativa drivmedel: ”Man har ju prövat köra på tryckluft. Då är det bättre att tanka flytande koldioxid. Man får större mängd gaser med enklare besvär.”

Volvo C70 har en samlad motoreffekt på över 400 hästkrafter med fyra elmotorer direktkopplade till alla fyra hjulen och den gör 0-100 kilometer i timmen under 6 sekunder. Onödigt stark tycker Björn Dahlroth: ”Det räcker utmärkt med 40 hk för att hålla ekonomisk motorvägsfart och även för att köra för fort. Det räcker också för att hänga med i stadstrafiken, för att kunna köra uppför branta backar och ta sig förbi lastbilar. Effektsiffrorna för dagen bensin- och dieselbilar uppmäts vid mycket höga motorvarvtal som ligger så högt att den vanlige personbilsägaren i praktiken aldrig tar ut så mycket av bullerskäl och rädsla för att motorn ska gå sönder.”

Signaturen Multe tycker att det är fel att stirra sig blind på utsläppen av just koldioxid och påminner att även annat lämnar avgasröret. ”Miljön, och framför allt närmiljön i städer har enormt mycket att tjäna på elbilar. Jag längtar till den dagen då majoriteten av bilarna i storstaden är elbilar!”

Även Svenne tror på elbilarna. ”Även om hela Sveriges fordonsflotta går över till el-drift så motsvarar det endast 10% av dagens el-produktion. Det sparas enkelt genom att börja isolera hus. Om övriga förbrukare slutar slösa endast något så sjunker förbrukningen ytterligare.”

Ett gäng läsare diskuterar klimatfrågan som helhet och då går åsikterna snabbt isär. Alex ser frågan ur ett historiskt ljus: ”Jag kan hålla med om att det har blivit tabu att säga emot global uppvärmning, lite som att argumentera mot den geocentriska världsbilden på 1500-talet, och det är fel. Det finns ingen poäng med att ta fram vetenskapliga data om ingen får argumentera emot dessa.”

Katarina Ellemark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt