Nya Volvo XC60 styr undan mer

2017-03-09 15:52  

Volvos nya XC60 har blivit bättre på att styra undan om faror dyker upp eller föraren nickar till. Annars är det ont om tekniska nyheter.

XC60 står i dag för omkring 30 procent av Volvos cars globala försäljning och utgör därmed en mycket viktig del i sortimentet. När den uppdaterade varianten avtäcktes på bilmässan i Genève i tisdags förra veckan var intresset också stort.

De tekniska nyheterna är dock inte så många.

Volvos semiautonoma system för självkörning kallat Pilot assist finns redan som standard i storebror XC90. I den nya XC60 finns systemet endast som tillval.

Bromssystemet City safety var standard redan på den första XC60 som presenterades i början av 2008. Bilen bromsar automatiskt in om ett hinder dyker upp på vägen, till exempel ett fordon, en fotgängare eller ett större djur. Den uppdaterade varianten kommer nu även att försöka styra undan bilen för att undvika en kollision.

Läs mer:

Läs mer: Bildspel: Här är Volvos nya XC60

Nyheten går igen i fler säkerhetssystem.

Det befintliga systemet Blind spot information, Blis, har tidigare bara varnat för när ett annat fordon befinner sig i döda vinkeln. Nu kommer bilen även att automatiskt försöka styra undan om föraren byter fil utan att ha uppmärksammat ett snett bakomvarande fordon.

Nyheten Oncoming lane mitigation styr på liknande vis automatiskt tillbaka till rätt sida mittlinjen om föraren hamnar på fel sida och en mötande bil dyker upp. Systemet aktiveras i hastigheter mellan 60 och 140 kilometer per timme.

På motorfronten är det mest fossila bränslen i form av bensin och diesel som gäller. Respektive bränsleslag har två motormodeller vardera. En laddhybrid finns också, kallad T8 Twin engine. Det är samma som i storebrodern XC90. Den innehåller både en bensinmotor och en elmotor vilka tillsammans ger 407 hästkrafter. Räckvidden på ren eldrift uppges vara 45 kilometer enligt Volvos tekniska specifikationer. En ren elbil väntas först om ett par år.

Läs mer:

Läs mer: Volvo Cars nyanställer 700

Martin Sköld, fordonsanalytiker och docent vid Handelshögskolan i Stockholm, påpekar att XC60 är en volymbil för Volvo och att det är viktigt för biltillverkaren att låta den fortsätta vara det.

– Jag tror främst man köper den för att den passar i storlek och stil. Sedan står sig Volvo väl vad gäller teknik och säkerhet, säger han.

Hur viktigt är exempelvis eldrift för kunderna i dag?

– I och med att förra modellen har sålt så väl som den har gjort utan eldrift är det bevis för att kunderna uppskattar den. Vill man ha hybriddrift finns det som alternativ. Ett rent elalternativ kan man nog vänta sig först om några år, säger han.

Den nya XC60 blir betydligt dyrare än sin föregångare. Instegsmodellen börjar i Sverige på 422 900 kronor vilket är 48 000 kronor mer än den utgående föregångaren, enligt SvD. Laddhybriden kommer att kosta 637 000 kronor. Volvo Cars har inte varit tillgängligt för en kommentar.

Volvo XC60

Modellen kommer med fem olika motoralternativ:

  • D4 diesel, 190 hk
  • D5 diesel, 235 hk
  • T5 bensin, 254 hk
  • T6 bensin, 320 hk
  • T8 laddhybrid, 407 hk

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt