Elva av tågen kommer att, från 2010 och framåt, köras av Norrtåg och lika många av Västtrafik. I Norrland kommer tågen att sättas in på Botniabanan, mellan Sundsvall och Umeå, och i den ordinarie trafiken på sträckorna Sundsvall-Östersund-Storlien och Luleå-Kiruna.
Västtrafik kommer att köra dem mellan Kungsbacka-Göteborg-Alingsås och den nya så kallade Alependeln – som tas i drift 2012.
Med toppfarten 180 kilometer i timman är Coradia Nordic inget uppseendeväckande snabbt tåg. Men det är ett beprövat tåg som körts fyra år i Stockholmstrafiken och en kortare tid även i Skåne.
De nya som ska till Norrtåg är dessutom byggda för längre sträckor, har bekvämare säten, serveringsvagn och går lite fortare än grundmodellen.
Sedan 2004 har Alstom såt 150 Coradia Nordic i Sverige.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.