Nya ubåtsdesignen efterliknar en jättemanta

2022-08-18 10:26  
Utöver militärt bruk ser Highland Systems att ubåten kan användas civilt, för exempelvis räddningsuppdrag. Foto: Highland Systems

Formen av en rocka sägs göra ubåten snabb och snål. Uppstarten tror att deras design presterar 50 km/h i u-läge, och ett djup ner till 250 meter.

Kronos Armoured Submarine är endast 9 meter lång och 7,4 meter bred, med en höjd på drygt 2 meter. Ubåten ska samtidigt erbjuda bekväm plats för 10 passagerare plus föraren. Det skriver Highland Systems på sin hemsida.

Batteridrift: 36 timmar

Startupbolaget i Förenade Arabemiraten har övergett ubåtens klassiska cigarrform för en design inspirerad av djävulsrockan. Det ska öppna för högre farter samtidigt som energiförbrukningen blir lägre.

Ubåten har syre för 36 timmar i undervattensläge. Foto: Highland Systems

Designen erbjuder bekväm plats för 10 passagerare. Foto: Highland Systems

Topphastigheten i undervattensläge anges till 50 km/h – respektive 80 km/h i ytläge. Ubåten ska utrustas med en dieselgenerator samt en elmotor på 1 200 hk och 2 400 Nm.

Läs mer: USA:s flotta har fått sin första robotbåt

Hybridläget ger en operativ tid på upp till 54 timmar. På ren batteridrift kan man köra 36 timmar, därefter ligger laddtiden på 1,5 timmar. I ytläge levererar batterierna en fart på 30 km/h.

Klarar 250 meters djup 

Med syre för 36 timmar i undervattensläge är det tänkta arbetsdjupet omkring 100 meter – men designen ska klara ner till cirka 250 meter.

Läs mer: Här är elmotorcykeln som ska slå nytt hastighetsrekord – över 400 km/h

Kronos väger 10 ton och rockans vingar går att fälla in för en enklare transport.

Rockans vingar går att fälla in för en enklare transport. Foto: Highland Systems

Farkosten kan bestyckas med sex små torpeder placerade runt förarplatsen, men utöver militärt bruk ser Highland Systems att den kan användas civilt för exempelvis räddningsuppdrag.

Foto: Highland Systems

John Edgren

Mer om: Ubåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt