Nya tekniken gör bilar för dyra att reparera

2017-05-08 11:36  
Foto: Pixabay

Nya tekniska finesser som filbytesvarnare, katastrofbroms och multipla krockkuddar förhindrar skador och dödsfall i trafiken. Men det finns en baksida. Nyheterna innebär även att allt fler bilar blir ”för dyra” att reparera.

Säkerhetsgenombrotten inom bilbranschen är utan tvekan av godo. I dag kan man oskadd gå ifrån en krock som innan millennieskiftet skulle haft dödlig utgång. Därtill är moderna bilar utrustade med säkerhetsfinesser som kan hålla koll på ouppmärksamma förare – så att olyckorna inte ens uppkommer.

Men det finns en baksida. All den nya tekniken och finesserna har gjort att kostnaderna för att reparera en skadad bil skenat i väg. Det rapporterar branschtidningen Automotive News.

Bob Tschippert, vice vd för försäkringsföretaget Risk Theory, konstaterar att utvecklingen har inneburit att försäkringsgivare i allt större utsträckning skriver av bilar som ”totalförstörda” – istället för att behöva stå för reparationskostnaderna.

Läs mer: Domen: Uppkopplad bil kostar för mycket

– Förr i tiden, om du hade en frontalkrock, så rörde det sig om skador på motorn eller fronten. Men nu ser vi mer avskrivningar, när kostnaderna bara för krockkuddar kan gå från 1 000 till 4 000 dollar – för att inte tala om kostnaderna för alla sensorer där fram, säger Bob Tschippert till Automotive News.

I USA kör man även mer bil än någonsin. Det senaste året (feb 2016 – feb 2017) ökade bilresandet med 2,4 procent, och totalt rullade landets bilar fem biljoner kilometer. Och ju fler förare och mil det körs – desto fler olyckor.

Automotive News skriver att det förvisso skiljer sig mellan både delstater och försäkringsbolag när det kommer till att skriva av bilar. Men oavsett detta har man i samtliga fall sett en ökning av ”totalkvaddade” fordon. Kostnaden för att fixa all den nya tekniken överstiger helt enkelt försäkringsbolagets värdering av bilen.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL