Fordon

Nya snabbtåget ICE4 testas i kylkammaren

Ett ICE4-tåg i klimatkammaren i Wien. Foto: Siemens

En ny generation snabbtåg ska tas i trafik från i höst. De ska svara för 70 procent av intäkterna på de tyska spåren. Nu testas en av tågen i klimatkammare i Wien.

Publicerad

Siemens och Bombardier ska leverera 85 stycken tolvvagnarståg och 45 sjudelade till de tyska järnvägarna. De har plats för 830 respektive 456 passagerare. Topphastigheterna kommer att ligga på 230 respektive 250 km/h.

De första 130 tågen ska ersätta de ICE-tåg som togs i drift 1971 till 1991. Ytterligare 59 tåg ur serie två ska fram till 2025 ersätta dagens ICE-1 och ICE-2 tåg. Senare i år ska de första tågen levereras för tolvmånadersprov ute på spåret. Till dess sker tester i klimatkammare vid Rail Tec Arsenal i Wien. Ett tåg har nu genomgått en tolvveckorstest.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här