Nya siffror ifrågasätter Elon Musk: Teslas Autopilot kan vara sämre än vanliga förare

2018-11-20 13:04  

Är datorn säkrare än människan bakom ratten? Sedan introduktionen av Autopilot har Teslagrundaren Elon Musk hävdat det. Men nu ifrågasätts sanningshalten i påståendet.

För fyra år sedan, 2014, introducerade Tesla finessen Autopilot. Och genom åren har det, krockar till trots, kommit ett och annat uttalande från den frispråkige grundaren Elon Musk om hur säkert systemet är.

I oktober släppte Tesla, som en reaktion på vad Musk ansåg som sensationsjournalistik, en säkerhetsuppdatering samt en rapport.

Läs mer: Hajpade Tesla Model 3 köps utan provkörning

I säkerhetsrapporten framgick det att Tesla, under andra kvartalet 2018, var inblandad i en olycka eller likande kollisionsnära situation en gång var 1,92-miljonte mile (ca 300 000 mil) – och med autopilot inkopplat föll siffran till en incident var 3,34 miljoner miles (ca 540 000 mil). Det är siffror som ska jämföras med genomsnittet i USA på en olycka per 492 000 miles (ca 79 000 mil).

Rapporten pekade alltså mot att Teslabilar med mänskliga förare var mycket mindre olycksbenägna än snittet – och när datorn tog över så var skillnaden ännu större.

Men är det verkligen så? David Noland på Green Car Reports har vid tidigare tillfälle rapporterat om att Tesla-siffrorna inte stämmer. Och han tyckte att att de återigen inte verkade stämma – särskilt om man då tog och tittade på dödsolyckorna.

Nolan samlade in data på samtliga kända olyckor med Tesla-bilar och ställde dem mot antal körda mil (eftersom Tesla inte offentliggör detta använde han MIT-forskaren Lex Friedmans uppskattningsmodell).

Efter att ha gjort detta kom han fram till att Teslas autopilotstyrda bilar var involverade i en dödsolycka 0,25 gånger per 100 miljoner körda miles. För vanliga mänskliga förare är dock siffran 0,2 gånger på samma sträcka. Det kan jämföras med siffrorna från Nolans tidigare undersökningar då Autopiloten hade 0,45 dödsolyckor på 100 miljoner körda miles.

Läs mer: Tesla har tagit bort gratis laddning – för all framtid

Förvisso tycks siffrorna visa att Autopiloten har blivit bättre, men det står klart att Teslapåståendet om att tekniken är vida överlägsen mänskliga förare – är felaktigt.

Dock måste det sägas att den största bristen är det tunnan statistiska underlaget. Att endast ha ett fåtal incidenter att utgå från gör att uträkningen blir bräcklig.

Och med detta i ryggen menar Green Car Reports att de utgångspremisser och statistik som Elon Musk använder när han kommer med sina säkerhetspåståenden är idiotiska.

Tesla utgår från NHTSA:s statistik över dödsolyckor i sina jämförelser. Och Nolan skriver att det inte ens att jämföra äpplen och päron – det är som att jämföra äpplen och jordsvin.

Men vad menar han? Jo, statistiken som Musk refererar till innehåller dödsolyckor per 100 miljoner fordonmiles (alltså 16 miljoner fordonsmil). Men den statistiken innehåller alla former av trafikanter, vilket innebär att Musk drar ett likhetstecken mellan en Tesla-krock – och när en fotgängare blir påkörd av en buss.

Så Musk-uttalandet runt en halv miljon människor skulle räddas (varje år globalt) om Tesla Autopilot var universellt applicerad – är därför enligt Nolan inget annat än propagandistisk statistikvridning.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL