Nya S60 är livsavgörande för Volvo

2010-02-09 08:01  

-S60 ska tillsammans med V60 och XC60 stå för hälften av vår försäljning, säger Volvos vd Stephen Odell till Ny Teknik.

Han bör kunna räkna med att företaget i år ska gå med vinst, till skillnad från fjolåret då förlusterna uppgick till 4,7 miljarder kronor. Visserligen vill han inte officiellt uttala sig om framtida kvartalsrapporter men uppger att man fortsätter förbättra resultatet i samma takt som under förra året.

-Vi har trimmat organisationen och har en mer operativ ledning som gör att vi kan agera snabbare.

Stephen Odell räknar med att det tar flera år innan marknaden helt har återhämtat sig efter finanskrisen.

-För vår del räknar vi med en volymtillväxt på tio procent i år jämfört med 2009.

Det skulle innebära 370 000 bilar i år, vilket ligger i nivå med siffran för 2008 men långt under de närmare 460 000 bilar man sålde 2007. Med hjälp av S60, och senare V60, är målet att inom några år åter närma sig en halv miljon bilar.

Hur mycket utvecklingen av 60-serien kostat vill han inte avslöja, men anger att Volvo i snitt lägger mellan fem och se procent av omsättningen på utvecklingen av nya bilmodeller. Det innebär cirka sex miljarder kronor per år vid en omsättning på 100-120 miljarder kronor.

-Det kan svänga lite beroende på hur olika projekt ligger i tiden och hur försäljningen utvecklas.

I dag bygger alla Volvos modeller på grundkonstruktioner som utvecklats inom Ford. Även när Geely har tagit över Volvo kommer man att fortsätta samarbetet med Ford i flera år, berättar Stephen Odell.

-Det gäller modeller som vi har presenterat och dom vi har under utveckling.

På längre sikt kommer Volvo att fritt välja olika partner i olika projekt. Det innebär också större projekt med underleverantörer, förklarar Odell.

-Vi behöver inte samarbeta med andra biltillverkare, säger han.

Norbert Andersson

Mer om: Geely Volvo S60

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt