Nya regler – nu kommer monsterbussarna

2019-03-08 07:42  
Foto: Hasse Holmberg / TT

Från 18 meter till 24. Nya regler öppnar vägarna för betydligt större bussar än de som i dag rullar i Sverige.

– Det blir helt enkelt klimatsmartare lokaltrafik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

De väger 22 ton, är 24 meter långa och slukar 120 passagerare. Så kallade dubbelledbussar finns redan på försök i Göteborg och Malmö, men kan snart rulla över hela Sverige.

I Göteborg kör Västtrafik 17 stycken 24-metersbussar på en sträcka genom stadens centrala delar och ut till områden på Hisingen dit inga spårvagnar går.

– Anledningen till att vi vill använda dem är att de tar väldigt många passagerare. De här bussarna tar 120 personer i stället för 90 som vanliga ledbussar tar. På den här sträckan kör vi femminuterstrafik, det är stora passagerarflöden det handlar om, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Mindre utsläpp och trängsel i trafiken

Infrastrukturminister Tomas Eneroth hänvisar till försöken i Malmö och Göteborg som han menar har fallit väl ut.

– Vi gör en förändring som EU har godkänt. Det innebär att man kan ta fler passagerare med mindre utsläpp och mindre trängsel i lokaltrafiken, säger han.

Läs mer: Hemlighetsmakeriet är över – här är nya el-lastbilen

För att sätta dubbelledbussar i trafik krävs i dag ett särskilt tillstånd, men efter ett regeringsbeslut på torsdagen ändras trafikförordningen så att 24 meter blir den normala maxlängden för ledade bussar i hela Sverige.

– Vi har ett specialtillstånd som gäller till 2025, men nu kommer vi inte att behöva förlänga det tillståndet, säger Mette Ramquist.

Stort intresse för bussarna

Enligt Tomas Eneroth finns det ett stort intresse för dubbelledbussar på många håll i landet och inte bara i storstäderna.

– Jag vet att till exempel Kristianstad har uttalat ett intresse. Sedan måste det naturligtvis finnas ett ganska stort underlag så det är kanske inte aktuellt i landsbygden, säger han.

Läs mer: Volvo får stororder av bussar från Norge

Henrik Norrman är fackligt arbetsplatsombud på Nobina i Malmö och har själv erfarenhet av att köra dubbelledad buss för Skånetrafiken. Han är positiv till 24-metersbussarna, även om han ser utrymme för förbättring av fordonens design.

– De är jättesköna att köra och framkomligheten beror ju lite på hur kommunen väljer att dra linjerna. Men det vore bra med en egen ingång för oss förare. Det kan också vara svårt att se vad som händer längst bak i bussen, säger han.

Regeringens beslut om ändring i trafikförordningen träder i kraft den 1 maj.

Mer om: Bussar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt